Společenská odpovědnost a český občan
09. 08. 2023
Statistiky Společnost Životní prostředí Výdaje na ochranu životního prostředí
Společenská odpovědnost je důležitá, říkají Češi. Neměla by nás však přijít draho.
Cílů udržitelného rozvoje stanovených OSN v roce 2015 nelze dosáhnout pouze opatřeními vlád bez aktivního zapojení občanů a firem. Lidé by se sami měli zajímat o to, jak se důsledky jejich současného chování a jednání promítnou do kvality života příštích generací, a snažit se, aby svým potomkům nezanechalisvět v horším stavu, než je nyní. Měli by se chovat společensky odpovědně. Spolu s indikátory udržitelného rozvoje je tedy také vhodné sledovat, jak lidé vnímají společenskou odpovědnost a do jaké míry jsou ochotni řídit se jejími zásadami.
Toto téma již 13 let sleduje rozsáhlá studie CSR & Reputation Research realizovaná společností Ipsos. Z její poslední vlny, která v České republice proběhla v roce 2022, vybíráme několik zajímavých výsledků.
Vnímání společenské odpovědnosti českými spotřebiteli (%)
Nakupujeme odpovědně?
Jedna část šetření sleduje, jak téma společenské odpovědnosti ovlivňuje nákupní chování spotřebitelů. V odpovědích 45 % Čechů uvedlo, že je pro ně při nákupu důležité, zda se výrobce produktu nebo dodavatel služby chová společensky odpovědně. Za spíše nebo úplně nedůležitou tuto informaci ale považuje 44 % respondentů. Větší význam společenské odpovědnosti přikládají při nákupu osoby do 50 let, vysokoškoláci a rodiče.
Za výrobek šetrný k životnímu prostředí by si bylo ochotno připlatit 52 % respondentů, neochotu platit více vyjádřilo 38 % dotázaných. Ochota akceptovat vyšší cenu u šetrných výrobků přitom v posledních letech kontinuálně klesá. Nejvyšší byla v roce 2019, kdy dosahovala 70 %. Větší vůli připlácet za odpovědné produkty vyjadřují ženy, vysokoškoláci a lidé do 35 let.
Cenové navýšení, které jsou Češi v souvislosti se společensky odpovědnými produkty a službami ochotni přijmout, je však spíše jen symbolické. Zhruba dvě pětiny respondentů akceptují zvýšení do 5 % z ceny běžného produktu, jedna pětina do 10 %. Ceny převyšující ty běžné o více než 20 % jsou přijatelné jen pro velmi malou část respondentů.
Oproti roku 2021 se přitom zvýšil podíl těch, kteří nechtějí (nebo nemohou) připlácet vůbec, a na úkor ochoty přijmout větší cenové rozdíly narostl podíl v kategorii do 5 %.
Ochota připlatit za udržitelné produkty (%, 2022)
Kdo má být aktivní?
Téměř polovina Čechů si uvědomuje, že pro ochranu životního prostředí musí něco učinit i oni sami. O něco častěji však takové kroky požadují po vládě a firmách. Zajímavý je poměrně nízký význam, který v ochraně životního prostředí respondenti přisuzují neziskovým organizacím.
Jaké skupiny by měly primárně podniknout kroky pro ochranu životního prostředí? (%)
Článek si můžete přečíst v letním dvojčísle časopisu Statistika&My.
Více se dočtete zde: Životní prostředí