Pandemie změnila konzumaci kultury
19. 02. 2025
Statistiky Společnost Kultura, média, sport Divadla, muzea, památky Média, kina, knihovny
Návštěvnost kulturních zařízení v roce 2023 stále nedosáhla předcovidových hodnot.
V době psaní tohoto textu se můžeme dívat na covidovou krizi, která zásadně ovlivnila návštěvnost kulturních zařízení, již s několikaletým odstupem. Přesto se jedná o odstup spíše zdánlivý, a následky covidových let si provozovatelé kulturních zařízení nesou stále s sebou. Z posledních dostupných dat Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS) a Unie filmových distributorů můžeme vidět, že v roce 2023 návštěvnost divadel, koncertních síní a kinosálů stále nedosahovala hodnot předcovidového roku 2019.
Předcovidovým datům se v rámci sledovaných kulturních zařízení nejvíce blíží návštěvnost koncertů profesionálních hudebních souborů (orchestrů, sborů aj.), která v roce 2023 dosáhla na 95 % hodnot roku 2019. Sledována byla pouze návštěvnost koncertů ve vlastní režii. Divadla s 5,9 milionu návštěvníků představení v roce 2023 dosáhla přibližně na 86 % hodnot roku 2019. Návštěvnost kinosálů v roce 2023 byla ze sledovaných typů kulturních zařízení hodnotám roku 2019 nejvzdálenější, pohybovala se okolo 73 % předcovidových hodnot. Nutno podotknout, že rok 2019 byl, co se týče návštěvnosti v rámci časové řady 2013–2023, s 18,3 milionu návštěv rekordní. Na rozdíl od divadel však návštěvnost kinosálů již v prvním postcovidovém roce 2022 překonala návštěvnost roku 2015, zatímco návštěvnost divadel v roce 2022 dosahovala zhruba 83 % návštěvnosti roku 2015.
Návštěvnosti kulturních zařízení v Česku (mil. návštěv)
Zdroj: NIPOS, Unie filmových distributorů
Kinosály nejsou pro „starý“
Ze srovnání návštěvnosti podle věkových kategorií vyplývá, že kinosály si stále udržují vysokou popularitu u mladších generací. Zatímco alespoň jednou ročně navštívilo v roce 2022 kinosál 78 % mladých lidí ve věku 16–24 let, živá představení navštívilo pouze 47 % osob v této věkové kategorii. Podíl osob, které alespoň jednou ročně navštíví kinosál, však s přibývajícím věkem rychle klesá. Jinak je tomu u návštěvnosti živých představení, kde je podíl osob navštěvujících alespoň jednou ročně divadlo či koncert v rámci věkových kategorií rozvrstven rovnoměrněji. Po dosažení věkové hranice 55 let dokonce lidé chodí častěji na živá představení než do kina. Ve věkové kategorii 55–64 let navštívila v roce 2022 živá představení třetina populace, zatímco kinosály pouze 28 %.
Návštěvnost kinosálů a živých představení v roce 2022 (% osob z dané věkové kategorie)
Zdroj: ČSÚ
Barbenheim efekt
Návštěvnost kinosálů ovlivňuje velmi silně také úspěšnost konkrétních filmových snímků v daném roce. Nabídková strana se tak u kinosálů výrazně liší od divadel či koncertních síní. U divadel či koncertních sálů je nabídka mnohem více diverzifikovaná, a každý provozovatel obvykle nabízí unikátní repertoár. Zatímco návštěvnost divadel a koncertních sálů se odvíjí od dramaturgie konkrétního prostoru, úspěšnost kinosálů často závisí na globální popularitě promítaných snímků, a celkovou návštěvnost v daném roce zásadně ovlivňuje několik vybraných kasovních trháků (v angličtině „blockbusterů“). V posledním sledovaném roce 2023 se v médiích objevovaly hojně zmínky o filmech Barbie a Oppenheimer a slangově se hovořilo o tzv. „Barbenheimer“ efektu. Statistikám českých kinosálů za rok 2023 podle dat Unie filmových distributorů tak skutečně vévodí film Barbie se 722 tisíci návštěv. Film Oppenheimer se však s 542 tisíci návštěv umístil až na čtvrtém místě za českým filmem Onemanshow – The Movie s 546 tisíci návštěvami a americkým velkofilmem Avatar: The Way of Water se 706 tisíci návštěv. Nutno podotknout, že posledně zmíněný snímek měl premiéru již na konci roku 2022, a získal tak v rámci srovnávané čtveřice náskok.
Top 10 filmů promítaných v Českých kinosálech podle návštěvnosti v roce 2023
Zdroj: Unie filmových distributorů
V Evropě vedou kinosály nad divadly a koncertními sály
V evropském srovnání dosahují vysoké návštěvnosti kinosálů i živých představení Dánsko a Lucembursko, kde se oběma typům kulturních aktivit věnuje přibližně polovina obyvatel starších 16 let. Obecně navštěvují kino, divadlo či koncerty častěji lidé v severních státech Evropy (Dánsko, Estonsko, Finsko) než v jižněji položených zemích (Chorvatsko, Itálie, Řecko aj.), kde obvykle kino či živé představení navštíví méně než třetina populace. Z dat Eurostatu za rok 2022 také vyplývá, že většinou převažovala obliba kinosálů před návštěvou živých představení. Pouze v 8 zemích z 26 navštěvovali lidé více živá představení než kinosály. Česko se s 39,5% podílem osob navštěvujících kinosály a 33% podílem osob, které chodí na živá představení, umístilo v obou případech v první desítce žebříčku.
Podíl osob v evropských zemích, které navštívily v roce 2022 kino či živé představení
Zdroj: Eurostat
Pozn.: Data získaná v rámci šetření EU–SILC v roce 2022 byla do jisté míry stále ovlivněna covidovou krizí, podíly v postcovidových letech budou zřejmě o něco vyšší.
Další údaje ze statistiky kultury naleznete na webu ČSÚ zde.