Přejít k obsahu

Letecká doprava v číslech

Eva Henzlerová

09. 10. 2025

  • Události
  • Svět

V roce 2024 vzrostl celosvětový letecký osobní provoz meziročně o 10,6 %. Ačkoli poptávka nadále roste, tempo růstu se ve srovnání s vrcholy po pandemii covid-19 zpomaluje.

Na růstu přepravy cestujících se podle ročenky Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) nejvíce podílely letecké společnosti v asijsko-pacifické oblasti a v Evropě, na které za celý rok připadalo více než 74 % čistého nárůstu výnosů na kilometr (RPK). Za jejich dobrými výsledky stálo především navýšení objemu mezinárodní přepravy v obou regionech a významné rozšíření největších domácích trhů v Asii a Tichomoří.

Mezinárodní letecký provoz v roce 2024 vzrostl meziročně o 13,7 %. Letecké společnosti v asijsko-pacifickém regionu vedly s meziročním navýšením o 26,6 % a k celosvětovému růstu přispěly téměř polovinou. RPK evropských dopravců vzrostlo meziročně o 9,8 %, a to zejména díky výkonům na západoevropských trzích a rychlé expanzi ve východní a střední Evropě. Na Středním východě se mezinárodní letecký provoz zvýšil navzdory regionálním konfliktům meziročně o 9,4 %, a to hlavně vlivem silných výkonů leteckých společností se sídlem v Perském zálivu.

Domácí trh RPK vzrostl meziročně o 5,9 %, přičemž na první pozici se umístila Čína s 12,3 %. Nárůst v Číně přispěl k čistému nárůstu domácího RPK z 58,4 %. Provoz v Indii vzrostl v roce 2024 ve srovnání s rokem 2023 o 6,2 %, americký trh zaznamenal meziroční růst o 3,9 %.

Kdo cestuje nejčastěji?

Jedničkou v počtu přepravených cestujících jsou Spojené státy, které jsou zároveň i největším leteckým trhem na světě. V roce 2024 zaznamenala letiště v USA 876 mil. cestujících, z nichž většina letěla vnitrostátně. Těsně za USA zaujímá druhé místo Čína se 741 mil. cestujících. To představovalo ohromující meziroční růst o 18,7 % ve srovnání s mírným zvýšením o 5,2 % v USA.

Třetí místo patří poněkud překvapivě Velké Británii. Její letiště v loňském roce využilo 261 mil. cestujících. Mnoho Britů směřuje do Španělska, které je čtvrtým největším leteckým trhem s 241 mil. cestujících v loňském roce. Až páté místo patří nejlidnatější zemi světa Indii.

Sedm z deseti nejvytíženějších mezinárodních tras se v roce 2024 nacházelo v jihovýchodní Asii. Tou vůbec nejrušnější trasou byl let mezi Hongkongem (HKG) a Tchaj-pejí (TPE) kde aerolinky, měřeno počtem nabízených sedaček podle dat Official Aviation Guide, přepravily 6,78 mil. cestujících. Spojení HKG-TPE se tak vrátilo na pozici jedničky, která mu patřila do roku 2020. Nejrušnější letecká trasa roku 2023 mezi Kuala Lumpur (KUL) a Singapurem (SIN) klesla na čtvrté místo.

Druhé místo patří za loňský rok lince z egyptské Káhiry (CAI) do Džiddy (JET) v Saúdské Arábii, jež je jednou z mála výjimek mimo jihovýchodní Asii. Třetí nejvytíženější trasa vedla z jihokorejského Soulu do japonského Tokia. V Jižní Koreji vloni cestovalo nejvíce lidí i vnitrostátními linkami. Tou vůbec nejvytíženější byla trasa mezi Soulem a ostrovním letoviskem Jeju. Aerolinky na ní vloni přepravily více než 13 mil. cestujících.

Nejoblíbenější evropskou trasou je podle IATA hodinový let mezi španělskými prázdninovými destinacemi Barcelona a Palma de Mallorca, který v roce 2024 využily 2 mil. cestujících.

Více se dočtete zde a zde.