Klíčová součást české ekonomiky
23. 09. 2025
Statistiky Hospodářská odvětví Průmysl
Automobilový průmysl tvoří v Česku přes 10 % domácí produkce. Na vlastní výrobu aut je navázána celá řada subdodavatelů.
Automobilový průmysl lze chápat jako činnosti zaměřené na výrobu osobních automobilů, nákladních vozidel, autobusů, motocyklů a dalších vozidel včetně výroby autodílů a příslušenství. Spolu s výrobou sem patří také výzkum a vývoj v oblasti technologií souvisejících s automobily. Do segmentu automobilového průmyslu se rovněž řadí činnosti související s prodejem a marketingem, ale také servis vozidel. Tento článek se zaměřuje primárně na samotnou výrobu automobilů, nákladních vozidel, autobusů, autodílů a příslušenství, kterou lze jednoznačně zařadit do odvětví výroby motorových vozidel (kromě motocyklů), přívěsů a návěsů (29) v rámci klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE).
Automobilový průmysl tvoří přes 10 % domácí produkce
Automobilový průmysl patří ke klíčovým oblastem české ekonomiky. Odvětví výroby motorových vozidel představovalo v roce 2023 přibližně 10,2 % celkové produkce s hodnotou 1 732 mld. Kč. Nad hranicí 10 % se pohybuje výroba motorových vozidel již od roku 2015, k poklesu o necelé jedno procento pod tuto úroveň došlo pouze v období 2020–2022, což lze přisuzovat objektivním důvodům souvisejícím s pandemií covidu-19. Pohledem tabulek dodávek a užití se na odvětví CZ-NACE 29 nahlíží zároveň v členění podle klasifikace produkce (CZ-CPA), která poskytuje informaci o komoditní struktuře produkce. Nejvýznamnější vyráběnou komoditou v rámci CZ-NACE 29 je dle klasifikace CZ-CPA ta s názvem „motorová vozidla (kromě motocyklů), přívěsy a návěsy, včetně subdodavatelských prací“ s kódem 29. V roce 2023 se této komodity v odvětví CZ-NACE 29 vyrobilo přibližně za 1 498 mld. Kč, tedy asi 86,5 % z produkce celého odvětví. Na vedlejší produkci tak připadá přibližně 13,5 %. Mezi významné skupiny výrobků v rámci vedlejší produkce patří CZ-CPA 27 elektrická zařízení (4,1 %), CZ-CPA 28 stroje a zařízení jinde neuvedené, včetně souvisejících služeb a prací (3,4 %), CZ-CPA 72 výzkum a vývoj (2,2 %) a CZ-CPA 45 velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a motocykly, jejich opravy (1,4 %). Ostatní mají menší význam. Podíly zmíněných významných skupin produktů vedlejší produkce odvětví NACE 29 zůstávají v čase poměrně stabilní, zejména po roce 2015.
Produkce a dovoz motorových vozidel, přívěsů a návěsů (mld. Kč, stálé ceny 2020)
Zdroj: ČSÚ
Produkci výrobků ze skupiny CZ-CPA 29 vykazují i jiná odvětví, nicméně na CZ-NACE 29 připadá přibližně 95 % celkové produkce v této skupině. Podíl převyšující 90 % lze pozorovat již od 90. let. Mezi odvětví s poměrně významnou vedlejší produkcí produktů ze skupiny CZ-CPA 29 patří CZ-NACE 22 výroba pryžových a plastových výrobků (1,5 % v roce 2023), 25 výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení (1,6 %), 26 výroba počítačů, elektronických a optických přístrojů a zařízení (0,1 %), 27 výroba elektrických zařízení (0,4 %) a 28 výroba strojů a zařízení jinde neuvedených (0,5 %). Celková produkce výrobků ze skupiny CZ-CPA 29 tak byla v roce 2023 přibližně 1 575 mld. Kč, tedy 9,3 % z celkové hodnoty produkce.
Vstupy do výroby
Výroba motorových vozidel se vyznačuje poměrně významnou spotřebou subdodávek a mnohé komponenty jsou řešeny dodavatelským způsobem. V 90. letech se podíl nákupu subdodávek, vyjádřený v základních cenách, pohyboval kolem 30 % z celkové mezispotřeby odvětví CZ-NACE 29, po roce 2005 využití subdodávek vzrostlo k 35 % a mezi lety 2011 a 2016 se zvýšilo až na 45 %. Kolem této úrovně setrvávalo i v dalších letech.
Komoditní struktura mezispotřeby související s výrobou motorových vozidel se v průběhu posledních let nikterak významně nezměnila. Kromě nákupů subdodávek patří mezi významné vstupy produkty z CZ-CPA 26–28, tedy počítače, elektronické a optické přístroje a zařízení, vč. souvisejících služeb a prací, elektrická zařízení, vč. Subdodavatelských prací a stroje a zařízení jinde neuvedené, vč. Souvisejících služeb a prací. Přitom ve zmíněné skupině produktů je nejvýznamnějším vstupem CZ-CPA 27 elektrická zařízení. Další významnou skupinu vstupů představují produkty z CZ-CPA 24–25, tedy základní kovy, včetně subdodavatelských prací a kovodělné výrobky, kromě strojů a zařízení, vč. Subdodavatelských prací. Z materiálových vstupů patří mezi významné produkty z CZ-CPA 10–21, kde jsou stěžejní produkty CZ-CPA 13 textilie, vč. souvisejících služeb a prací, a dále CZ-CPA 20 chemické látky a chemické přípravky, vč. subdodavatelských prací. Mezi další významné vstupy se řadí nákup služeb ze sekcí CZ-CPA G-S. Z nich jsou nejvýznamnější CZ-CPA 49 pozemní a potrubní doprava, CZ-CPA 72 výzkum a vývoj a v posledních letech rovněž CZ-CPA 70 vedení podniků; poradenství v oblasti řízení.
Vliv vývozu a dovozu
Z pohledu výroby patří automobilový průmysl k základním pilířům české ekonomiky zejména díky výrobě osobních automobilů. Nezanedbatelný význam má v Česku bezesporu i výroba nákladních vozidel a autobusů. Český trh je však velmi malý, proto je potřeba výrobu, ale i nákupy osobních automobilů a nákladních vozidel zasadit do kontextu zahraničního obchodu s motorovými vozidly. Přitom dovoz produktů klasifikovaných do CZ-CPA 29 se pohybuje v rozmezí 21–29 % ze souhrnu vyrobených a dovezených produktů CZ-CPA 29. Během posledních deseti let se podíl dovozu pohyboval v průměru kolem 28 %. Na druhou stranu vývoz produktů CZ-CPA 29 v novodobé historii tvořil 31–54 % z celkového užití. Po roce 2010 však podíl vývozu na celkovém užití neklesl pod hodnotu 50 %, průměrná váha vývozu na celkovém užití činila 52 %.
Vývoz se vyvíjí konzistentně s tuzemskou produkcí. Obojí od poloviny 90. let až do roku 2008 kontinuálně narůstá, v roce 2009 nastalo zpomalení v souvislosti s hospodářskou recesí. Poté nastal dynamičtější nárůst, který se zastavil až v roce 2020 v souvislosti s pandemií covidu-19 a omezenou dostupností čipů z dovozu – důležitých komponent při výrobě dopravních prostředků. Po roce 2020 následoval další dynamický růst. Větší dynamiku růstu produkce i vývozu na konci 90. let lze přisuzovat náběhu výroby modernějších modelů značky Škoda, které byly již více konkurenceschopné i v zahraničí. Po roce 2005 lze zrychlení růstu přisuzovat zahájení provozu TPCA v Kolíně, po roce 2011 začal přispívat v rámci výroby a dovozu Hyundai v Nošovicích. Mimo zmíněné výrobce osobních automobilů do výroby a vývozu přispívají rovněž výrobci nákladních vozidel a autobusů.
Z hlediska zahraničního obchodu souvisejícího s dopravními prostředky lze zkoumat vývoz a dovoz v členění na zboží a související služby, ale také regionální rozměr, přesněji uskupení zemí, do a ze kterých se vyváží a dováží. Vývoz a dovoz ve vztahu k CZ-CPA 29 z pohledu České republiky tvoří od roku 2010 téměř stoprocentně zboží. Zahraniční obchod se službami se pohybuje řádově na úrovni jednotek miliard Kč. Z pohledu regionálního členění vývozu a dovozu produktů CZ-CPA 29 převažují u obou směrů státy Evropské unie. Vývoz do nich se pohyboval ve sledovaném období kolem 80 % celkového vývozu. Na straně dovozu se podíl ze států EU pohybuje v průměru kolem 77 %.
Vývoz a dovoz motorových vozidel, přívěsů a návěsů (mld. Kč, stálé ceny 2020)
Zdroj: ČSÚ
Regionální struktura vývozu služeb souvisejících s CZ-CPA 29 vykazuje výrazně větší variabilitu. Zejména v letech 2012 a 2024 je patrný větší podíl vývozu do zemí mimo EU. Naproti tomu na straně dovozu je z pohledu regionálního členění vidět stabilnější vývoj. Podíl dovozu ze států EU se pohybuje nejčastěji kolem 86 %.
Domácí výdaje v automobilovém průmyslu
Jak již bylo uvedeno, od roku 2010 se vývoz podílel na celkovém užití motorových vozidel, přívěsů a návěsů přibližně 52 %. Je tedy zřejmé, že skoro polovina vyrobených a dovezených motorových vozidel, přívěsů a návěsů, včetně náhradních dílů je užita domácími subjekty. Nicméně hrubé domácí výdaje, tedy investice a spotřební výdaje, představovaly průměrně kolem 12 % celkového užití v uvedeném období. V době rostoucích hrubých domácích výdajů oba dílčí indikátory rovněž rostou, byť v případě spotřebních výdajů je růst opticky pomalejší. V čase, kdy hrubé domácí výdaje klesají, spotřební výdaje spíše stagnují, či klesají jen velmi mírně.
Hrubé domácí výdaje a vývoz motorových vozidel, přívěsů a návěsů (mld. Kč, stálé ceny 2020)
Zdroj: ČSÚ
Tvorba hrubého fixního kapitálu (THK) vykazuje výraznější variabilitu. Největší výkyv je patrný v roce 2020, kdy kvůli pandemii covidu-19 došlo k významnému poklesu THK, zatímco spotřební výdaje klesly jen nevýrazně.
U spotřebních výdajů lze konstatovat, že se jedná téměř výhradně o výdaje domácností. V detailnějším členění podle klasifikace CZ-COICOP zjistíme, že nejvíce domácnosti v souvislosti s motorovými vozidly vydávají za nákupy ojetých automobilů. Nákupy nových automobilů představují v uvedeném období čtvrtinu až polovinu výdajů domácností za automobily. Kromě nových a ojetých automobilů však domácnosti nakupují také díly a příslušenství pro osobní dopravní prostředky, které se v uvedeném období na celkových výdajích za produkty CZ-CPA 29 podílely 7 až 10 %. Skutečnost, že domácnosti nakupují více ojeté automobily ve srovnání s novými, potvrzují rovněž data o nově registrovaných dopravních prostředcích v Česku.
Struktura spotřebních výdajů domácností za motorová vozidla, přívěsy a návěsy (mld. Kč, stálé ceny 2020)
Zdroj: ČSÚ
Struktura výdajů firem se od domácností významně liší, a to zejména ve prospěch pořízení nových automobilů.
Výnos daní
S prodejem dopravních prostředků, resp. obecně produktů CZ-CPA 29, úzce souvisí výběr daně z přidané hodnoty (DPH). Po roce 2000 tvoří podíl DPH vybrané za tyto produkty přibližně 5 % z celkově vybrané DPH. V roce 2023 se v souvislosti s CZ-CPA 29 vybralo přibližně 29,8 mld. Kč. Na celkovém inkasu ostatních daní se produkty CZ-CPA 29 podílejí zhruba jedním procentem, v roce 2023 to představovalo přibližně 2,5 mld. Kč. Přitom většinu takto vybraných ostatních daní představují cla.