Přejít k obsahu

Co je třeba pro auta

Marta Ortová

25. 09. 2025

  • Statistiky
  • Hospodářská odvětví
  • Průmysl

Na výrobu aut je navázáno mnoho dalších odvětví, které v Česku tvoří významnou součást celkové domácí produkce.

Automobilový průmysl je v 21. století dominantou českého průmyslu. Počet u nás vyrobených osobních automobilů se už v roce 2010 přehoupl přes milion. Z rozsáhlého výrobkového portfolia České republiky dosahují výrobky odvětví motorových vozidel nejvyšších hodnot prodané produkce** a v roce 2024 jich najdeme v první desítce výrobků šest. Na samém vrcholu hodnoty prodané produkce stojí osobní automobily.

Podívejme se podrobněji na vývoj produkce některých z nich v posledním desetiletí. Výroba dříve nejběžnějších osobních automobilů, motorových vozidel se zážehovými spalovacími motory (s obsahem válců ≤ 1 500 cm3) *** stoupala až do roku 2019, kdy dosáhla maxima téměř 800 tis. vozidel, a od té doby zvolna klesá. Naproti tomu v posledních několika letech rychle vzrostla výroba tzv. non-plug-in hybridů (vozů jak s motorem s vnitřním spalováním, tak i elektrickým, kromě vozů nabíjených připojením k vnějšímu zdroji elektrické energie). Podle předběžných údajů za rok 2024 dokonce předstihla v hodnotě prodané produkce vozy se spalovacími motory, ovšem s méně početnou flotilou 297 tisíc kusů.

Automobilový průmysl najdeme v řadě členských států EU. Počet v EU vyrobených osobních automobilů se spalovacím motorem (s obsahem válců ≤ 1 500 cm³) v roce 2019 překročil šestimilionovou hranici (6 208 tisíc vozů), poté se výroba skokově snížila a drží se na úrovni kolem čtyř milionů. Podle údajů Eurostatu za rok 2024 je jedna třetina osobních vozů (1,4 mil.) se spalovacím motorem španělské provenience. Půl milionu vozidel je z Německa a představuje už jen polovinou německé roční produkce vrcholného období let 2015–2018. Do výroby hybridních non-plug-in automobilů, která v roce 2022 vystoupala nad milion vozů, se pustila jen část evropských zemí s automobilovou tradicí.

Osobní automobily vyrobené v Česku (prodaná produkce v tis. ks)

Zdroj: ČSÚ

Významné komponenty

Kromě samotných vozidel patří do automobilového průmyslu i výroba různých komponent, která v Česku dosahuje srovnatelně vysokých hodnot prodané produkce – části a příslušenství karoserií (148 mld. Kč v roce 2023), tlumiče výfuku a výfuková potrubí (80 tis. tun v hodnotě 54 mld. Kč v roce 2023) a ostatní díly a příslušenství pro všechny typy vozidel (157 mld. Kč v roce 2023). Do odvětví výroby motorových vozidel náleží i sedadla. Už v roce 2008 se v Česku vyrobilo více než 4,5 milionu sedadel používaných v motorových vozidlech. Od té doby produkce stále stoupá, až na výjimky související s oslabením produkce automobilového průmyslu v krizových letech. Evropská výroba sedadel byla dlouho poměrně suverénně v rukou Německa, Francie a Itálie, později i Portugalska, a to až do roku 2018, kdy dosáhla svého maxima se 140 miliony kusů. Poté během dvou let spadla na polovinu, a mezi významné producenty se zařadily Španělsko a Česká republika. Itálie naopak špičku opustila.

Sedadla pro motorová vozidla vyrobená v Česku (prodaná produkce v mil. ks)

Zdroj: ČSÚ

Na segment automotive jsou navázána i další odvětví. S mírnou nadsázkou můžeme říci, že mezi průmyslovými odvětvími není žádné, které by do něj nějak nepřispívalo. V následujících odstavcích upozorníme alespoň na některé výrobky s automobily neodmyslitelně spojenými, které se zároveň ve svých odvětvích objevují na předních místech v hodnotě prodané produkce.

Pneumatiky

V Česku se vyrábějí pneumatiky pro kola, motocykly, nákladní automobily i zemědělské stroje, a především pneumatiky pro osobní automobily. Ty posledně jmenované se vyznačují nejvyšší hodnotou prodané produkce v odvětví pryže a plastů (51 mld. Kč v roce 2023) a ročně se jich vyrobí kolem 25 milionů kusů ročně. V posledních 20 letech neklesla výroba pod 22 milionů pneumatik, maxima dosáhla v roce 2007 s více než 33 miliony pneumatik. Mezi zeměmi EU se v produkci pneumatik řadíme na šesté místo, žebříčku dlouho dominovaly Francie a Německo. V posledních několika letech vystřídaly dlouholeté evropské matadory na špici Rumunsko a Španělsko.

Pneumatiky pro osobní automobily vyrobené v Česku (prodaná produkce v mil. ks)

Zdroj: ČSÚ

Chemie

Nezapomínejme na klíčovou roli chemického průmyslu, jehož produkce tvoří základ mnohých výrobků, o kterých se zmiňujeme. Pro výrobu pneumatik nezbytný syntetický kaučuk se začal vyrábět v Československu v 60. letech minulého století, kdy bylo potřeba vyhovět potřebám rychle se rozvíjejícího automobilismu. Zatímco v roce 1970 se ho vyrobilo 50 tis. tun, v roce 2021 to bylo téměř 275 tis. tun. V posledních letech jeho výroba mírně klesla. Mezi produkty chemického průmyslu je dnes hodnota prodané produkce syntetického kaučuku čtvrtá nejvyšší.

Výrobky textilního průmyslu

Kromě tradiční výroby kordových textilií pro pneumatiky produkuje český průmysl i další tkaniny z vysokopevnostní příze využívané v automotive. Například prodaná produkce tkanin ze syntetického hedvábí získaného z vysokopevnostní příze dosáhla v roce 2023 těžko představitelných 149 milionů metrů čtverečních. Jejich hlavním odběratelem je právě automotive, kde slouží jako potahy už zmiňovaných sedadel, k výrobě airbagů, bezpečnostních pásů apod. V posledních letech představuje česká produkce tkanin z vysokopevnostní příze přibližně čtvrtinu z prodané produkce EU a řadí nás po Německu na druhé místo.

Světla

Odvětví výroby elektrických zařízení produkuje ve dvacátých letech 21. století na 20 milionů světlometů a téměř 30 tis. tun dalších světelných a signalizačních zařízení pro motorová vozidla.

Kovové odlitky a díly

Nepostradatelnými vstupy pro automotive jsou výrobky slévárenského odvětví, jako například odlitky dílů a příslušenství z lehkých kovů (43 tis. tun prodané produkce v roce 2023) nebo odlitky z oceli (7 tis. tun), tvárné i netvárné litiny (36 tis. tun, resp. 4 tis. tun). Kovozpracující průmysl provádí průmyslovou službu kování, tvarování a soustružení kovových dílů pro pozemní vozidla za více než 18 mld. Kč. Ze stejného odvětví uveďme ještě alespoň zámky do motorových vozidel, jejichž výroba neklesla od roku 2017 pod 100 mil. ks ročně (127 mil. ks v roce 2023).

Plastové díly, pryžové komponenty

Výroba plastových částí, dílů a příslušenství pozemních vozidel je průmyslová služba s hodnotou 44 mld. Kč v roce 2023 (od roku 2008 zmohutněla na čtyřnásobek). Řadí se tím v odvětví pryže a plastů na druhé místo v hodnotě produkce, hned za pneumatiky. Značné výše dosahuje i výroba lisovaných pryžových výrobků pro automobily. V roce 2023 to bylo 27 tis. tun prodané produkce.

Sklo

Výroba skla a porcelánu zahrnuje mnoho různých komponent pro motorová vozidla, ale i letadla či plavidla. Např. tvrzeného bezpečnostního skla ve vhodných rozměrech a tvarech se v nejlepších letech naší automobilové výroby (2017 a 2018) expedovalo z průmyslových podniků ročně za více než 3 mld. Kč.

Výčet by byl ještě dlouhý, kromě výrobků výslovně určených pro pozemní motorová vozidla existuje další celá řada těch, které vedle automotive slouží i jiným oborům. Ale uveďme na závěr speciálně jeden.

Nealko pivo

Sympatický výrobek, který s automotive souvisí sice jen volně, ale přece. Pro řidiče spásný, osvěžující nápoj se vyrábí v objemu řádově nižším než klasické pivo, ale zatímco výrobu tradičního, alkoholického piva citelně zasáhla covidová léta, produkce nealkoholické verze tohoto nápoje vytrvale a relativně rychle stoupá, ze 700 tis. hl prodané produkce v roce 2017 na 1,2 mil. hl v roce 2023.

* předběžné údaje

**Prodanou produkcí se rozumí produkce podniky vyfakturovaná v základních běžných cenách, bez přirážek; produkcí celkovou v textu označujeme veškerou výrobu včetně takové, která byla uložena do zásob nebo použita pro další zpracování.

***Vzhledem k nízkému počtu výrobců automobilů v Česku podléhají data, z nichž by bylo možné identifikovat konkrétního výrobce, principu ochrany individuálních údajů. Článek proto popisuje pouze část výrobkového portfolia.