Přejít k obsahu

On-line hlavně oblečení

Lenka Weichetová

29. 03. 2019

  • Statistiky
  • Věda, inovace, digitalizace
  • Digitální společnost - používání ICT
  • ICT v podnicích
V roce 2018 nakupoval na internetu každý druhý Čech starší 16 let, nejvíce oblečení či obuv. Během tří měsíců utratil v e-shopech za zboží většinou 2 500 až 10 000 Kč. Oproti ostatním Evropanům ale na síti nakupoval méně často.

Podíl osob, které nakupují v e-shopech, se rok od roku zvětšuje. V roce 2018 nakupovalo na internetu 54 % obyvatel ČR, tj. 4,7 mil. osob. Přitom ještě před deseti lety tak kupovala zboží pouze pětina Čechů. V roce 2005 to bylo pouhých 5 %. V roce 2017 prodávala zboží nebo služby elektronickou cestou již každá čtvrtá firma v ČR. Před deseti lety to bylo dvakrát méně. Na rozdíl od jiných internetových aktivit, například hraní her či sledování videí, ve kterých jsou nejaktivnější nejmladší uživatelé, nakupování on-line využívají hlavně lidé ve věku 25–34 let. V posledním roce takto nakoupilo 81 % z nich. Nikdy nic přes internet nekoupilo 7 % osob v tomto věku. Nejčastěji takto nakupují lidé s vysokoškolským vzděláním (76 %) a ženy s malými dětmi (83 %), nejméně pak senioři (16 %). Nejvíce kupovanými produkty přes internet jsou oblečení či obuv a módní doplňky. V roce 2018 si je on-line pořídilo 29 % osob ve věku 16 nebo více let, tj. každý druhý z nakupujících na internetu. On-line se prodávaly kosmetika a drogerie, kterou si objednalo 15 % osob, 11 % osob si zase nakoupilo sportovní potřeby. Stále větší počet lidí nakupuje na internetu potraviny. Od roku 2010, kdy byl tento podíl téměř nulový (necelé 1 %), vzrostl na 7 %. Zvyšuje se také on-line prodej zboží každodenní spotřeby, léků či vitamínů.

Podíl osob, které nakoupily vybrané druhy zboží a služeb v posledním roce, 2018

Podíl osob, které nakoupily vybrané druhy zboží a služeb v posledním roce, 2018
Zdroj: ČSÚ

Ženy nakupují na internetu nejvíce oblečení a obuv (37 %), dále pak kosmetiku (24 %), hračky a stolní hry (11 %), potraviny (9 %) či léky a vitamíny (9 %). Také u mužů je oblečení nejžádanější položkou (19 %), dále nakupují elektroniku (15 %), sportovní potřeby (14 %) a vybavení domácnosti (13 %). Desetina mužů nakupuje počítače nebo jejich příslušenství.
Kromě fyzického zboží kupují lidé na internetu také vstupenky na různé akce. Lístky na kulturu si přes internet objednává 15 % osob, o něco více ženy (17 %) než muži (13 %). Vstupenky na sportovní akce si objednává 5 % lidí a na rozdíl od vstupenek na kulturní akce jsou to častěji muži (8 %) než ženy (2 %). Ubytování si na internetu objednává 22 % osob, letenky či jízdenky 10 %.
Za více než 10 000 Kč nakoupí během tří měsíců 21 % mužů oproti 16 % žen. Z osob různého věku zaplatí na internetu nejvyšší částky osoby ve věku 35 až 44 let. Úplně nejvíce utrácejí vysokoškolsky vzdělané osoby, z nich asi třetina nakoupí za více než 10 000 Kč.

weichetova_grafika

Více se dočtete zde: Informační technologie