Na sociálních sítích je už každý druhý
29. 03. 2019
Statistiky Věda, inovace, digitalizace Digitální společnost - používání ICT ICT v domácnostech a uživatelé ICT
Firmy tak mají k dispozici nástroj, jak snadno získat názory na své produkty, případně najít nové zaměstnance.
S rostoucím počtem uživatelů sociálních sítí se zvyšuje i nabídka služeb, které jsou na nich prezentovány. Desetina uživatelů je využívá jako bazar, nabízí zde oblečení a věci do domácnosti, jiní si přes ně sjednávají spolujízdy, případně nabízejí k pronájmu nemovitosti.
Sociální sítě globálním fenoménem
V roce 2018 využívaly sociální sítě 2,5 mld. uživatelů, což byla více než třetina celosvětové populace. Za obrovským boomem využívání sociálních sítí stojí popularizace informačních a komunikačních technologií, zvláště pak těch mobilních, a růst dostupnosti mobilního internetu. Nejinak je tomu v České republice. Sociálními sítěmi žijí jednotlivci a čím dál více začínají pronikat i do prostředí firem.
V roce 2018 používalo sociální sítě již 52 % Čechů starších 16 let. K nejdynamičtějšímu nárůstu uživatelů došlo přitom již mezi lety 2009 a 2012. Tehdy jejich podíl vzrost z 5 na 31 %. Facebook, nejznámější a nejrozšířenější sociální síť, kterou v roce 2005 na Harvardské univerzitě založil Mark Zuckerberg původně pro studenty k vzájemnému poznávání, se v Česku rozšířil mezi roky 2008 a 2009.
Od roku 2013 se nárůst počtu uživatelů sociálních sítí v České republice zpomalil a vykazuje průměrný roční přírůstek 3,3 p. b. V současnosti je na sítích
4,5 mil. osob starších 16 let. Pro mladé lidi se sociální sítě staly nezbytností. Některé z nich využívá 98 % studentů. Účast v sociálních sítích pak klesá úměrně s věkem. Seniorů nad 65 let používá sociální sítě už jen 8 %. Mezi zaměstnanými, kteří tvoří o něco více než polovinu české populace, je to 62 %.
Také podniky se díky nárůstu oblíbenosti sociálních sítí snaží se svými zákazníky udržovat kontakt právě přes ně. V roce 2018 mělo profil na sítích typu Facebook, LinkedIn či Google+ 42 % firem s 10 a více zaměstnanci. Za posledních pět let se podíl podniků, které přispívají na sociálních sítích, téměř ztrojnásobil. Nejčastěji, přibližně v osmi z deseti případů, to byly v roce 2018 firmy z oblasti médií či cestovního ruchu.
Ukazuje se také, že firmy často nepoužívají jen jeden typ sociálních médií, ale ke své prezentaci nebo ke sdílení dalšího obsahu (videí, fotografií apod.) jich využívají více. V roce 2018 používala více než čtvrtina firem dva typy sociálních sítí a dalších 15 % subjektů využívalo dokonce více než tři. Nejvíce typů využívá mediální sektor, kam spadají například vydavatelství, tvorba a distribuce filmů, rozhlasové a televizní vysílání.
Používání sociálních sítí v zemích EU, 2018 (%)
Sdílená ekonomika i na sociálních sítích
Sdílená ekonomika je současný trend, který se částečně odehrává i na sociálních sítích. Ty jsou totiž platformou, přes kterou se lze velice jednoduše domluvit s ostatními. Například desetina českých studentů jela v minulém roce na dovolenou díky sociálním sítím, protože si na nich sjednala ubytování v soukromí. Celkem 9 % studentů si na nich domluvilo spolujízdu. Ženy na mateřské či rodičovské dovolené si zase mezi sebou prodávají již nepotřebné věci po dětech. Dělá to tak 16 % z nich. Sítě používá k prodeji také 11 % studentů a z celkové populace je to 5 %.
To, že sociální sítě používá již velká část uživatelů internetu (v ČR konkrétně 64 %), vede i poskytovatele dalších on-line služeb či aplikací k tomu, aby stávající profily uživatelů na sociálních sítích dále využili, např. právě prostřednictvím možnosti zjednodušeného přihlašování pomocí údajů ze sociálních sítí. Polovina Čechů se díky svým účtům na sociálních sítích přihlašuje na další webové služby, druhá polovina uživatelů se vždy rozhodla pro jiný způsob přihlášení.
Sociální sítě používá 12 % zaměstnaných také ke své práci, například ke správě firemního profilu. Nejvíce jsou to podnikatelé se zaměstnanci (31 % z nich) a OSVČ (20 %), méně pracovníci v zaměstnaneckém poměru (10 %).
Osoby využívající služby sdílené ekonomiky na sociálních sítích (%)
Tři čtvrtiny velkých firem hledají na sociálních sítích nové zaměstnance
Firmy mohou díky prostoru, který jim sociální sítě poskytují, sdílet například své videoprezentace nebo manuály či návody. Komentáře uživatelů umožňují firmám zlepšovat svoji marketingovou komunikaci a dále své produkty zlepšovat. Další možností, jak sociální sítě využívat, a podniky jí začínají přicházet na chuť, je komunikace s pracovním trhem, resp. zveřejňování inzerátů poptávajících nové zaměstnance. V roce 2017 zkoušela přes sociální sítě hledat nové zaměstnance více než polovina firem s profilem na sociálních sítích a dokonce tři čtvrtiny velkých firem s více než 250 zaměstnanci.
V Evropě jsme průměrní
Přestože některou ze sociálních sítí používá každý druhý Čech a z firem s 10 a více zaměstnanci mají profil na sociálních sítích více než čtyři subjekty z deseti, v mnoha státech EU používají sociální sítě ještě více. V severských státech, Belgii, Velké Británii, ale také na Maltě či Kypru jsou sociální sítě velmi oblíbené.
Česká republika se pohybuje kolem evropského průměru, ale u českých seniorů je zájem nižší, ve věku 65–74 let se do dění na sociálních sítích zapojuje jen 11 % seniorů, průměr EU28 však činí 19 %. České podniky jsou ve využívání sociálních sítí stále výrazně pod průměrem Unie. V rámci EU fungují na sociálních sítích nejčastěji firmy na Maltě, v Irsku či v Dánsku. Pokud bychom však posuzovali pouze podniky v ČR působící v cestovním ruchu, pak ty, které nabízejí na sítích ubytovací služby, jsou na evropském průměru. Nejaktivnější jsou v tomto směru kromě severských států také Portugalsko a Francie.
Více se dočtete zde: Informační technologie