Přejít k obsahu

Maloobchod se vrátil k růstu

Jana Mezihoráková

26. 06. 2025

  • Statistiky
  • Hospodářská odvětví
  • Obchod
  • Krátkodobé statistiky obchodu

Po poklesu v letech 2022 a 2023 zaznamenal maloobchodní prodej v České republice v roce 2024 meziroční nárůst. Zvýšil se prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin.

Kalendářně očištěné tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) vzrostly v roce 2024 ve stálých cenách meziročně o 4,4 %, zatímco v předchozích dvou letech obdobným tempem klesaly – zhruba o 4 % ročně. Tržby v maloobchodě se zvyšovaly ve všech měsících roku 2024 a tempo meziročního růstu se postupně zrychlovalo. V prvním čtvrtletí tržby vzrostly o 3,7 %, ve druhém o 3,9 %, ve třetím o 4,7 % a ve čtvrtém o 5,2 %.

Nejvíce rostl prodej přes internet

Tržby za nepotravinářské zboží (bez pohonných hmot) se v roce 2024 ve stálých cenách meziročně zvýšily o 5,9 %. Největší podíl na tomto růstu měl prodej zboží přes internet a zásilkovou službu, který vzrostl o 17,3 %. Tržby internetových obchodů rostly dvouciferným tempem již od počátku roku, což ukazuje na oblibu online nakupování mezi spotřebiteli. Prodejci ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a drogistickými výrobky zaznamenali nárůst tržeb o 14,6 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 7,2 % a s oděvy a obuví o 0,4 %. Naopak nejméně se dařilo prodejcům ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, jejichž tržby meziročně klesly o 2,7 %. Méně se utrácelo také v prodejnách s výrobky pro domácnost (pokles o 1,4 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (pokles o 0,7 %). Je patrné, že spotřebitelé ve specializovaných prodejnách nakupovali méně zboží, které není nezbytně nutné. Odkládali nákupy zboží z kategorií, jako jsou stavebniny, vybavení domácností, výrobky pro dům, zahradu a volný čas.

Nespecializované prodejny s převahou nepotravinářského zboží loni vykázaly růst tržeb meziročně ve stálých cenách o 14,7 %. Toto odvětví zahrnuje i prodejny, které poskytují širokou nabídku drobného zboží za nízké ceny z kategorií, jako oblečení, textil, drogerie, papírnictví, hračky, výrobky pro domácnost, sport a rekreaci. Jedná se často o sezonní zboží a nabídka se mění podle daného období. I když tato skupina neustále rozšiřuje počet provozoven, její podíl na maloobchodních tržbách je zatím nízký.

Tržby za prodej pohonných hmot vzrostly v roce 2024 ve stálých cenách meziročně o 4,8 %. V běžných cenách se tržby zvýšily o 5,8 %, což bylo způsobeno vyššími cenami pohonných hmot od února do července.

Tržby v maloobchodě v Česku ve stálých cenách (trend, 2021=100)

Zdroj: ČSÚ

Specializované prodejny potravin v poklesu

Tržby za potraviny vzrostly v roce 2024 meziročně ve stálých cenách o 2,3 % a v běžných cenách o 2,7 %. Vývoj tržeb v nespecializovaných a specializovaných prodejnách se lišil. Tržby nespecializovaných prodejen s převahou potravin, jako jsou hypermarkety a supermarkety, vzrostly ve stálých cenách o 2,8 % a zaznamenaly růst ve všech měsících loňského roku. Naproti tomu tržby ve specializovaných prodejnách potravin byly po většinu měsíců loňského roku meziročně nižší (s výjimkou března) a za celý rok klesly o 2,8 %.

Česko nad průměrem EU27

Tržby v maloobchodě očištěné od kalendářních vlivů se v roce 2024 v České republice zvýšily ve stálých cenách meziročně o 4,4 %. V EU27 tržby vzrostly o 1,3 % a růst vykázalo dvacet států. Největší vzestupy tržeb byly zaznamenány v Lucembursku (o 16,1 %), v Rumunsku (o 8,1 %) a v Chorvatsku (o 7,3 %). Nejméně se dařilo obchodníkům v Estonsku (pokles tržeb o 2,9 %) a v Řecku (pokles o 1,6 %). Ze sousedních států tržby vzrostly na Slovensku o 4,4 %, v Německu o 1,0 % a v Rakousku o 0,5 %, naopak klesly v Polsku o 0,2 %.

Meziroční index maloobchodních tržeb v EU 27 v roce 2024 (stálé ceny, očištěno o vliv počtu kalendářních dní, %)

Zdroj: Eurostat, ČSÚ