Přejít k obsahu

Maloobchod – duben 2021

  • Statistiky
  • Hospodářská odvětví
  • Obchod
  • Krátkodobé statistiky obchodu

Maloobchodní tržby (kromě motorových vozidel, očištěno o kalendářní vlivy) se oproti dubnu 2020 reálně zvýšily o 7,4 %. Ve srovnání s letošním březnem byly sezónně očištěné tržby vyšší o 0,7 %. V průběhu dubna 2021 došlo k mírnému uvolnění restrikcí v maloobchodě, což ovlivnilo zejména meziroční výsledek.

Důvěra spotřebitelů v dubnu po pesimistické zimě opět vzrostla. Snížil se podíl respondentů očekávajících další zhoršení ekonomické situace. Silné ale zůstaly obavy z růstu nezaměstnanosti i cen. Také obchodníci viděli další vývoj optimističtěji, zejména s ohledem na vlastní finanční situaci. Jejich důvěra byla meziročně vyšší.

Maloobchod v letošním i loňském dubnu byl výrazně omezen opatřeními proti šíření koronaviru, letos se jich ale část mírně uvolnila (např. prodej dětského oblečení a obuvi, apod.). Zároveň si obchodníci během uplynulého roku vybudovali alternativní prodejní kanály, které jim pomáhaly část tržeb zachovat. Tržby za nepotravinářské zboží byly oproti dubnu 2020 vyšší o 14,0 %. Naopak tržby za potraviny reálně klesly o 1,8 %. Reálně výrazně vyšší než loni byl i prodej pohonných hmot (13,1 %).

Stopy loňské paralýzy maloobchodu nese i dynamika v jednotlivých segmentech. Největší nárůsty tak zaznamenaly prodejny, které byly loni bez náhrady uzavřené. Tržby obchodů s oděvy a obuví byly vyšší o 80,0 % (kalendářně neočištěno), prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením o 30,6 %, prodej výrobků pro kulturu, sport a rekreaci reálně vzrostl o 20,7 %. Mírnější ve srovnání s tempy, kterých dosahoval v uplynulém roce, byl přírůstek tržeb v internetovém a zásilkovém prodeji (14,2 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (řetězce), klesly tržby o 1,7 %.

Také v EU byly maloobchodní tržby výrazně nad úrovní loňského roku. Meziměsíčně ale tržby ve většině zemí klesaly a celkový meziměsíční pokles v EU dosáhl 3,1 %. To je v kontrastu s poměrně příznivým vývojem v únoru i březnu – tehdy se naopak ve většině zemí maloobchod meziměsíčně zotavoval.

Růst spotřebitelských cen v dubnu výrazně posílil, z velké části kvůli silnému růstu cen pohonných hmot. Zrychlil i růst cen alkoholu a tabáku. Mírný byl růst cen odívání a obuvi a drobně poklesly ceny potravin a nealkoholických nápojů.

Více se dočtete zde: Obchod, pohostinství, ubytování , Služby