Přejít k obsahu

Malé prodejny v Česku nabírají druhý dech. I díky koronaviru

Pavel Hortig

01. 08. 2020

  • Statistiky
  • Hospodářská odvětví
  • Obchod
  • Krátkodobé statistiky obchodu
Zanikání malých prodejen v Česku zpomaluje. Vývoj, který Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) předpokládala, nyní potvrzuje i aktuální zjištění společnosti Nielsen, o kterém informoval týdeník Zemědělec. V roce 2019 zaniklo 195 nezávislých prodejen o velikosti do 400 metrů čtverečních. To představuje téměř dvoutřetinový pokles oproti roku 2018.

Výrazně nižší počet uzavřených menších českých obchodů s potravinami kontrastuje s předchozími roky. V roce 2018 zaniklo 513 prodejen, o rok dříve dokonce 1 082. V současnosti se dlouhodobý trend mění. V roce 2017 měl nezávislý trh 13 758 prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, o dva roky později to bylo 11 940 prodejen. Za poslední tři roky tak český maloobchod přišel o 1 818 prodejen o výměře do 400 metrů čtverečních. Ty zajišťovaly obchodní obslužnost především v menších městech a na venkově.

„Nejnovější čísla ukazují, že se situace na českém maloobchodním trhu s potravinami pomalu uklidňuje. Zaniká méně malých prodejen a podobně sledujeme také značný pokles vzniku nových super- a hypermarketů. Trh se po dvou letech relativně silných poklesů stabilizoval a to hlavně v nejmenším formátu, tzv. smíšenek, do 50 metrů čtverečních,“ vysvětlují zástupci společnosti Nielsen.

„Důležitost fungování malých prodejen v blízkosti bydliště jasně ukázala i současná koronakrize. V době největší krize upřednostnilo více zákazníků než obvykle nakupování v menších obchodech právě v blízkosti svého domova. Uvědomili si totiž, jak důležitou roli pro ně hrají prodejny v místě, kde žijí a do kterých nemusejí dojíždět. Podpora lokální ekonomiky je pro budoucnost naprosto klíčová,“ dodávají.

Více se dozvíte v Rychlé informaci o vývoji v domácím maloobchodě zveřejněné na webu Českého statistického úřadu.

Více se dočtete zde: Obchod, pohostinství, ubytování , Služby