Přejít k obsahu

Koronavirus přinesl rekordní tržby a nové příležitosti e-shopům

Pavel Hortig

03. 08. 2020

  • Statistiky
  • Věda, inovace, digitalizace
  • Digitální společnost - používání ICT
  • ICT v podnicích
České e-shopy dosáhly v dubnu meziročního růstu přes 40 %, což je historicky nejlepší výsledek. Vůbec nejúspěšnější byli prodejci potravin, elektroniky či drogistického zboží, kteří oproti roku 2019 zaznamenali navýšení tržeb v řádech stovek procent. S odkazem na údaje zveřejněné Českým statistickým úřadem to uvedl ekonomický portál roklen24.cz.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sleduje vývoj na českém on-line trhu v posledních dvaceti letech, očekává letos jeden z největších meziročních skoků v celkové výši dosažených obratů.

„Data ČSÚ potvrzují informace, které máme z našich zdrojů k dispozici. Oproti dubnu 2019 stála před většinou e-shopů velká výzva a současně příležitost. Z výzkumu mezi našimi členy vyplývá, že více než 20 % z nich dosáhlo o 100 a více procent vyšších obratů v porovnání s loňským rokem, což znamená obrovský nárůst. Vyhlášení nouzového stavu v ČR tak paradoxně internetovým obchodům jako celku pomohlo,“ komentují události uplynulých dnů a týdnů zástupci APEK.

„Současně je ale třeba zmínit, že přibližně 25 % provozovatelů on-line obchodů počítá ztráty. Ne všechny kategorie zboží se prodávaly stejně dobře, a tak i na internetu krize část obchodníků zasáhla negativně,“ dodávají.

Česká e-commerce se v roce 2019 podílela na českém maloobchodu již z téměř 13 %. Letošní podíl bude podle APEK ještě vyšší a dosáhne k 15 %, možná i výše. Současně s tím tak roste celospolečenský význam celého odvětví.

„I přes spoustu negativních dopadů a očekávanou hospodářskou krizi je současná situace také příležitostí. Řada tradičních obchodníků uspíší vstup do on-line prostředí, které jednoznačně nabízí silný prodejní kanál. Již před omezeními bylo zřejmé, že obchodníci budou do budoucna muset rozložit své prodeje do kamenných prodejen i na internet. Nyní je ale zjevné, že není čas se spuštěním e-shopu čekat,“ uvádějí zástupci APEK.

Význam e-commerce pro českou ekonomiku v současné době APEK mapuje ještě podrobněji. Aktuálně startuje hlavní část dotazníkového šetření, které bude sledovat nejen výši obratů e-shopů, ale také další přínosy a dopady internetového podnikání v ČR. Komplexní studie si klade za cíl zmapovat české on-line prostředí ze všech stran.

Více se dozvíte v Rychlé informaci o vývoji v domácím maloobchodě zveřejněné na webu Českého statistického úřadu.

Více zde.

Více se dočtete zde: Informační technologie