Informační služby ČSÚ řešily i dotazy na počty toulavých koček a těhotných středoškolaček
23. 04. 2025
Události Česko
Přes 8,6 tisíce požadavků z řad široké veřejnosti, podnikatelů a veřejné správy zodpověděli v roce 2024 pracovníci informačních služeb v Praze a na krajských správách Českého statistického úřadu. Webové stránky úřadu zaznamenaly téměř 1,5 milionu návštěv s více než 11 miliony zobrazeními. Mezi tisícovkami dotazů se objevily i některé velmi neobvyklé.
V roce 2024 vyřídily informační služby Českého statistického úřadu 8 619 rozsáhlejších požadavků i jednoduchých dotazů uživatelů, což bylo o 19 % méně než v roce 2023. „Pokles počtu dotazů pozorujeme dlouhodobě. Stojí za ním neustálý rozvoj webových stránek úřadu, kdy například v minulém roce byl spuštěn zcela nový web. Průběžně aktualizovaná Veřejná databáze i nová aplikace DataStat umožňují všem zájemcům najít si potřebná data bez toho, aby museli kontaktovat zaměstnance ČSÚ,“ vysvětila Petra Kuncová, ředitelka odboru informačních služeb ČSÚ. Zvyšuje se také nabídka statistických dat v otevřeném formátu, o něž není třeba statistický úřad žádat.
Celkem 65 % dotazů zodpověděli zaměstnanci informačních služeb v pražské centrále a 35 % na krajských pracovištích. Stejný nebo následující den jich bylo vyřízeno 95 %. Požadavky na informace nejčastěji vznášeli běžní občané, ale také zaměstnanci firem nebo orgánů státní správy a samosprávy. Využívali k tomu především e-mail (49 %) a telefon (40 %). Hlavní zájem byl o údaje z Registru ekonomických subjektů (21 %), dále pak o výši inflace (15 %) a data o obyvatelstvu (12 %).
Internetová prezentace ČSÚ zaznamenala v roce 2023 téměř 1,5 milionu návštěv a více než 11 milionů zobrazení. Nejčastěji hledanými výrazy byly spotřeba, inflace, volby, počet obyvatel, migrace, nezaměstnanost a průměrná mzda.
Někdy nebylo možné informace poskytnout, protože požadované statistiky buď vůbec neexistují, nebo jsou sledovány jinými institucemi a ČSÚ je nemá k dispozici. V takovém případě pracovníci informačních služeb nabízí alespoň kontakt nebo užitečný odkaz. Mezi kuriózní dotazy patřily například požadavky na údaje o průměrných výdajích českých domácností na prostituci nebo na počty toulavých koček a těhotných středoškolských studentek. Tazatelé poptávali i věkovou strukturu zákazníků barbershopů, a zajímaly je rovněž údaje o spotřebě elektrického proudu nabíječek mobilních telefonů. Nechyběly ani dotazy na poskytnutí kontaktů na soukromé osoby, což ČSÚ pochopitelně dělat nesmí. V jednom případě od klientky na „pána“, který odvedl skvělou práci při čištění a zlacení její hrobky, v dalším na známého, jenž měl za dva dny oslavit narozeniny.
Více informací přináší Zpráva o informačních službách ČSÚ v roce 2024, dostupná na webu ČSÚ.