Auta na českých silnicích
15. 09. 2025
Statistiky Hospodářská odvětví Doprava
Podle počtu osobních aut na obyvatele zaujímá Česko čtvrtou příčku mezi zeměmi EU. Podle stáří vozového parku jsme druzí nejstarší.
Podle údajů Ministerstva dopravy bylo na konci roku 2024 v Česku registrováno 9 072 729 motorových vozidel, z nichž 6 638 172 byla osobní auta. Oproti roku 2023 se vozový park navýšil o 125 398 osobních aut a o 175 801 vozidel celkem. Na každého dospělého obyvatele Česka (18+) vychází 0,75 osobního automobilu, respektive 1,33 osoby na automobil.
Počty vozidel v Česku
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Nových osobních aut bylo loni registrováno 231 600 a přibližně stejné množství jich bylo z provozu vyřazeno. Za rok se tak obměnilo méně než 3,5 % vozového parku, a při dodržení stejného tempa by obnova všech osobních automobilů trvala 29 let. Tři čtvrtiny všech nových osobních aut byly registrovány na firmy.
Ojetých osobních aut loni prošlo registrací 140 397, tedy skoro dvě třetiny v porovnání s počtem nových vozidel.
Registrovaná a vyřazená vozidla v roce 2024
Zdroj: SDA
Z dat publikovaných Asociací evropských výrobců automobilů (ACEA) vyplývá, že v zemích Evropské unie (mimo Bulharska a Malty) v roce 2023 jezdilo 248 824 542 osobních aut. Nejvíce z nich bylo registrováno v Německu (49 098 685), následovaly Itálie, Francie, Španělsko a Polsko. Česku patřila osmá příčka. Podle počtu aut na obyvatele jsme se s hodnotou 0,59 spolu s Německem dělili o třetí až čtvrté místo, před námi se nacházely Lucembursko (0,68) a Itálie (0,69). Nejméně aut na obyvatele (0,38) vycházelo v Lotyšsku.
Počty osobních automobilů v zemích EU v roce 2023
Zdroj: ACEA
Stará auta jezdí méně
Průměrné stáří osobních aut v Česku se neustále zvyšuje a v roce 2024 dosáhlo 16,48 roku. V roce 2014 bylo průměrné stáří osobních aut 14,06 roku, od té doby tedy vzrostlo o více než 2 roky. V evropském srovnání za rok 2023 jsme se s hodnotou 16,21 roku umístili na druhé pozici hned za Řeckem, kde průměrné stáří osobních vozů bylo 17,5 roku. Další pozice za námi zaujaly Rumunsko (15,4 roku), Polsko (15,1), Slovensko (15,1) a Maďarsko (15,0). Nejmladší osobní auta měli v Lucembursku, kde průměrné stáří v roce 2023 vycházelo na 8,0 roku. Další relativně mladé vozové parky najdeme v Rakousku (9,3 roku), Dánsku (9,6), Belgii (9,9) a Německu (10,3).
Průměrné stáří osobních automobilů v zemích EU v roce 2023 (roky)
Zdroj: ACEA
Ovšem mnohá stále registrovaná stará auta, řidiči nepoužívají nebo je používají jen sporadicky. Na naše silnice smějí vyjet pouze automobily s úspěšně absolvovanou technickou kontrolou, která se provádí po 4 letech od uvedení do provozu a následně každé 2 roky. Analýza společnosti Cebia z listopadu 2024 ukázala, že průměrné stáří osobních aut, která prošla v posledních čtyřech letech povinnou technickou kontrolou, je 13,79 roku. Zdá se tedy, že řada vozidel zůstává sice v registraci, ale jsou odstavena mimo provoz.
V Česku jsou nejoblíbenější škodovky
Jak uvádí Svaz dovozců automobilů (SDA), mezi novými registrovanými osobními automobily dominuje v Česku značka Škoda. Loni na našich silnicích přibylo 78 097 aut s okřídleným šípem ve znaku. S velkým odstupem se na druhém místě nachází značka Hyundai s 20 309 nově registrovanými vozy. Následují Toyota (18 994), Volkswagen (15 555) a Kia (10 743).
Také trhu ojetých osobních automobilů vládne škodovka. V roce 2024 jich bylo registrováno 33 293. Hned za ní se umístil stájový kolega Volkswagen (28 549) a další příčky žebříčku obsadily Ford (9 026), BMW (7 984) a Mercedes-Benz (7 245).
Jak uvádí společnost Cebia, nejprodávanějším modelem osobního vozu v celé Evropě se loni stala Dacia Sandero s 286 663 prodanými auty. Česká Škoda Octavia v celoevropském žebříčku zaujala osmou příčku.
Nejprodávanější značky osobní automobilů v Česku v roce 2024
Zdroj: SDA
V palivech vede benzin
Podle druhu paliva na českém trhu v prodejích jednoznačně převažují benzínové osobní automobily. Loni jich noví majitelé koupili víc než 211 tisíc. Aut s naftovým motorem si lidé a firmy pořídili 129 tisíc, elektromobilů téměř 15 tisíc a hybridů skoro 10 tisíc.
Zaměříme-li se na prodeje nových osobních aut za posledních 10 let, vidíme výrazný nárůst podílu vozů s benzinovým motorem. Od roku 2014 se zvýšil o 10 procentních bodů z 56 % na 66 %. Naproti tomu ze 42 % na 25 % klesl podíl dieselů na celkových prodejích osobních aut. Podíl elektromobilů na trhu nových osobních vozů činil v roce 2014 pouhé 0,2 %, a hybridů 1 %. Loni už to bylo 4,7 % u elektromobilů a 2,6 % v případě hybridů.
V Evropské unii bylo v roce 2023 ze všech provozovaných osobních automobilů 50 % benzinových, 40 % dieselů, 5,3 % hybridů a 1,8 % elektromobilů. Nejvyšší zastoupení benzinového pohonu vykazovaly Řecko (88 %), Nizozemsko (77 %) a Kypr (74 %). Velkou převahou dieselů se vyznačovaly Lotyšsko (63 %), Litva (58 %) a Portugalsko (57 %). Nadpoloviční podíl naftového pohonu na celém vozovém parku osobních aut měly ještě Chorvatsko, Španělsko, Irsko a Francie. Žebříček zemí podle podílu elektromobilů vedly Dánsko (7,1 %), Švédsko (5,9 %), Nizozemsko (4,9 %) a Lucembursko (4,9 %).