Přejít k obsahu

Auta na českých silnicích

Pavel Černý

15. 09. 2025

  • Statistiky
  • Hospodářská odvětví
  • Doprava

Podle počtu osobních aut na obyvatele zaujímá Česko čtvrtou příčku mezi zeměmi EU. Podle stáří vozového parku jsme druzí nejstarší.

Podle údajů Ministerstva dopravy bylo na konci roku 2024 v Česku registrováno 9 072 729 motorových vo­zidel, z nichž 6 638 172 byla osobní auta. Oproti roku 2023 se vozový park navýšil o 125 398 osobních aut a o 175 801 vozidel celkem. Na každého dospělého obyvatele Česka (18+) vychází 0,75 osobního auto­mobilu, respektive 1,33 osoby na automobil.

Počty vozidel v Česku

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Nových osobních aut bylo loni registrováno 231 600 a přibližně stejné množství jich bylo z provozu vyřazeno. Za rok se tak obměnilo méně než 3,5 % vozového parku, a při dodržení stejného tempa by obnova všech osobních automobilů trvala 29 let. Tři čtvrtiny všech nových osobních aut byly regist­rovány na firmy.

Ojetých osobních aut loni prošlo registrací 140 397, tedy skoro dvě třetiny v porovnání s po­čtem nových vozidel.

Registrovaná a vyřazená vozidla v roce 2024

Zdroj: SDA

Z dat publikovaných Asociací evropských výrobců automobilů (ACEA) vyplývá, že v zemích Evropské unie (mimo Bulharska a Malty) v roce 2023 jezdilo 248 824 542 osobních aut. Nejvíce z nich bylo regis­trováno v Německu (49 098 685), následovaly Itálie, Francie, Španělsko a Polsko. Česku patřila osmá příčka. Podle počtu aut na obyvatele jsme se s hod­notou 0,59 spolu s Německem dělili o třetí až čtvrté místo, před námi se nacházely Lucembursko (0,68) a Itálie (0,69). Nejméně aut na obyvatele (0,38) vy­cházelo v Lotyšsku.

Počty osobních automobilů v zemích EU v roce 2023

Zdroj: ACEA

Stará auta jezdí méně

Průměrné stáří osobních aut v Česku se neustále zvyšuje a v roce 2024 dosáhlo 16,48 roku. V roce 2014 bylo průměrné stáří osobních aut 14,06 roku, od té doby tedy vzrostlo o více než 2 roky. V evrop­ském srovnání za rok 2023 jsme se s hodnotou 16,21 roku umístili na druhé pozici hned za Řeckem, kde průměrné stáří osobních vozů bylo 17,5 roku. Další pozice za námi zaujaly Rumunsko (15,4 roku), Polsko (15,1), Slovensko (15,1) a Maďarsko (15,0). Nejmladší osobní auta měli v Lucembursku, kde průměrné stáří v roce 2023 vycházelo na 8,0 roku. Další relativně mladé vozové parky najdeme v Rakousku (9,3 roku), Dánsku (9,6), Belgii (9,9) a Německu (10,3).

Průměrné stáří osobních automobilů v zemích EU v roce 2023 (roky)

Zdroj: ACEA

Ovšem mnohá stále registrovaná stará auta, řidiči nepoužívají nebo je používají jen sporadicky. Na naše silnice smějí vyjet pouze automobily s úspěšně absolvovanou technickou kontrolou, která se provádí po 4 letech od uvedení do provozu a následně každé 2 roky. Analýza společnosti Cebia z listopadu 2024 ukázala, že průměrné stáří osobních aut, která prošla v posledních čtyřech letech povinnou technickou kontrolou, je 13,79 roku. Zdá se tedy, že řada vozidel zůstává sice v registraci, ale jsou odstavena mimo provoz.

V Česku jsou nejoblíbenější škodovky

 Jak uvádí Svaz dovozců automobilů (SDA), mezi novými registrovanými osobními automobily dominuje v Česku značka Škoda. Loni na našich silnicích přibylo 78 097 aut s okřídleným šípem ve znaku. S velkým odstupem se na druhém místě nachází značka Hyundai s 20 309 nově registrovanými vozy. Následují Toyota (18 994), Volkswagen (15 555) a Kia (10 743).

Také trhu ojetých osobních automobilů vládne škodovka. V roce 2024 jich bylo registrováno 33 293. Hned za ní se umístil stájový kolega Volkswagen (28 549) a další příčky žebříčku obsadily Ford (9 026), BMW (7 984) a Mercedes-Benz (7 245).

Jak uvádí společnost Cebia, nejprodávanějším modelem osobního vozu v celé Evropě se loni stala Dacia Sandero s 286 663 prodanými auty. Česká Škoda Octavia v celoevropském žebříčku zaujala osmou příčku.

Nejprodávanější značky osobní automobilů v Česku v roce 2024

Zdroj: SDA

V palivech vede benzin

Podle druhu paliva na českém trhu v prodejích jed­noznačně převažují benzínové osobní automobily. Loni jich noví majitelé koupili víc než 211 tisíc. Aut s naftovým motorem si lidé a firmy pořídili 129 tisíc, elektromobilů téměř 15 tisíc a hybridů skoro 10 tisíc.

Zaměříme-li se na prodeje nových osobních aut za posledních 10 let, vidíme výrazný nárůst podílu vozů s benzinovým motorem. Od roku 2014 se zvý­šil o 10 procentních bodů z 56 % na 66 %. Naproti tomu ze 42 % na 25 % klesl podíl dieselů na celkových prodejích osobních aut. Podíl elektromobilů na trhu nových osobních vozů činil v roce 2014 pouhé 0,2 %, a hybridů 1 %. Loni už to bylo 4,7 % u elektromobilů a 2,6 % v případě hybridů.

V Evropské unii bylo v roce 2023 ze všech provo­zovaných osobních automobilů 50 % benzinových, 40 % dieselů, 5,3 % hybridů a 1,8 % elektromobilů. Nejvyšší zastoupení benzinového pohonu vykazovaly Řecko (88 %), Nizozemsko (77 %) a Kypr (74 %). Vel­kou převahou dieselů se vyznačovaly Lotyšsko (63 %), Litva (58 %) a Portugalsko (57 %). Nadpoloviční podíl naftového pohonu na celém vozovém parku osobních aut měly ještě Chorvatsko, Španělsko, Irsko a Francie. Žebříček zemí podle podílu elektromobilů vedly Dánsko (7,1 %), Švédsko (5,9 %), Nizozemsko (4,9 %) a Lucembursko (4,9 %).