Auta jedou přes hranice
22. 09. 2025
Statistiky Ekonomika Zahraniční obchod
Bilance zahraničního obchodu s automobily je dlouhodobě aktivní.
Období posledních pěti let lze označit jako velmi turbulentní. Evropské ekonomiky byly nejdříve poznamenané pandemií covidu-19 a následnými opatřeními. Brzy na to začala ruská invaze vůči Ukrajině. Následoval skokový růst cen energií, což vyvolalo problémy u energeticky náročnějších odvětví průmyslu. Firmy z odvětví automotive, které v české ekonomice hraje zásadní roli, si s tím však do značné míry dokázaly poradit.
Česko je automobilovou velmocí
Bilance zahraničního obchodu s motorovými vozidly je podle metodiky zahraničního obchodu se zbožím dlouhodobě kladná a v posledních letech překročila 500 mld. Kč. Česko lze proto stále označovat za automobilovou velmoc. Vývoz i dovoz mají dlouhodobě rostoucí trend, který byl přerušen pouze opatřeními souvisejícími s pandemií covidu-19 v roce 2020. V jeho první polovině hlavní výrobci automobilů v Česku i jinde ve světě velmi omezili činnost. Poté, když proticovidová opatření pokračovala, se výroba automobilů a potažmo zahraniční obchod s nimi opět rozjely. Nárůst cen energií v roce 2022 vedl ke zvýšení vstupních nákladů pro zpracovatelský průmysl, větší problémy však způsobil hlavně v energeticky náročných odvětvích jako hutnictví nebo chemie. Oblast automotive tolik nezasáhl.
Zahraniční obchod Česka s motorovými vozidly (mld. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Vývoz motorových vozidel v letech 2016 a 2017 rostl tempem překračujícím 6 %, v roce 2020 se propadl téměř o 12 %, od té doby však opět signifikantně roste. Nejvíce, bezmála o 18 %, narostl v roce 2023. Vývoj dovozu silně koreluje s vývozem. V roce 2020 se snížil skoro o 15 %, nejvyšší růst (přes 13 %) zaznamenal v roce 2022. Loni byl oproti roku 2015 vývoz vyšší o 53,5 %, dovoz o 48,7 %. V posledních třech letech překročila celková hodnota vývozu motorových vozidel 1 bilion Kč.
Vývoz motorových vozidel z Česka (mld. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Dominantní úlohu má Německo
Skladba hlavních teritorií, kam směřoval vývoz motorových vozidel, se v uplynulých pěti letech prakticky neměnila. Naprostou převahu mělo Německo jako hlavní český obchodní partner, na dalších příčkách se umístily Polsko a Slovensko a v posledních dvou letech vzrostl význam vývozu do Spojeného království.
Struktura hlavních obchodních partnerů se v letech 2020–2024 výrazně neměnila ani v oblasti dovozu. Nejvýznamnějším obchodním partnerem zůstávalo Německo, na dalších místech setrvávaly buď sousední státy (Polsko, Slovensko), velké evropské ekonomiky (Francie, Spojené království) či asijští exportéři automobilů Korejská republika a Čína.
Převaha Německa u vývozu v průběhu let mírně klesla z 35,1 % na 32,3 % z celkového vývozu motorových vozidel. Naproti tomu se výrazně zvýšil podíl Spojeného království ze 4,8 % na 8,2 %. U dovozu se podíl Německa snížil z 31,3 % na 27,6 %. Za zmínku určitě stojí vzestup Číny, odkud import motorových vozidel mezi lety 2020 a 2024 narostl z 1,7 % na 4,3 %. To potvrzuje, že tato země dokáže kromě zboží s nízkou přidanou hodnotou konkurovat i automobily. K citelnému poklesu ze 4,8 % na 3,9 % došlo u Maďarska.
Převahu mají osobní automobily
Struktura vývozu i dovozu motorových vozidel zůstávala v uplynulých pěti letech poměrně stabilní. Vývozu dominovaly osobní automobily. Vývoz autobusů a nákladních automobilů byl i přes nárůst marginální, protože v Česku v tomto oboru již dlouhodobě nepůsobí velcí výrobci. Vývoz osobních automobilů poměrně silně rostl, v roce 2024 byl téměř o 300 mld. Kč vyšší než v roce 2020 a o 200 mld. Kč vyšší než v roce 2022. Nejvyšší nárůst byl u vývozu osobních automobilů zaznamenán v roce 2023, kdy stoupl o více než 20 %, celkově se v letech 2020–2024 zvýšil o 40 %. Vývoz nákladních automobilů se během tohoto období zvýšil více než 2,5krát, přesto stále nepřekračoval 15 mld. Kč, což je makroekonomicky zanedbatelná hodnota.
Zajímavější byla situace u dovozu motorových vozidel. Tam též největší část tvořily osobní automobily, ovšem zdaleka ne tak výraznou jako v případě vývozu. Významný podíl měl i dovoz nákladních vozidel. Od roku 2020 se dovoz osobních automobilů zvýšil o 62 %, v roce 2024 došlo u dovozu jak osobních, tak i nákladních motorových vozidel k mírnému poklesu. Bilance zahraničního obchodu s osobními automobily byla v posledních letech trvale kladná, stejně jako u autobusů. Negativní saldo bylo zaznamenáno pouze u nákladních automobilů.
Dovoz motorových vozidel do Česka (mld. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Elektromobily se hlavně vyvážejí
Jedním z fenoménů, který je v posledních letech zmiňován zejména v souvislosti s přechodem na ekologicky udržitelné formy ekonomiky, je ústup od automobilů se spalovacími motory a zavádění elektrického pohonu. Zahraniční obchod s osobními elektromobily zaznamenal v uplynulých pěti letech značný růst. Zatímco hodnota dovozu zůstávala velmi nízká a v roce 2024 nepřekročila 10 mld. Kč, hodnota vývozu se více než zpětinásobila a v letech 2023 a 2024 přesáhla 100 mld. Kč. To představovalo téměř 8 % z celkového vývozu motorových vozidel, což je z makroekonomického pohledu již významný podíl. Vzhledem k velmi pomalému růstu dovozu je bilance v tomto segmentu kladná a v podstatě kopíruje vývoj vývozu.
Zahraniční obchod Česka s osobními elektromobily (mld. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Naproti tomu zahraniční obchod s elektromobily pro více než 10 osob tvoří jen nepatrnou část z celkového zahraničního obchodu s motorovými vozidly. V letech 2020–2023 vývoz setrvával na nízkých hodnotách pod 1 mld. Kč, k nárůstu a překročení 2 mld. Kč došlo až v roce 2024. Dovoz se pohyboval na výrazně menších hodnotách, v řádu desítek milionů Kč. Výsledná bilance díky tomu byla za celou sledovanou dobu kladná. Podobně stále makroekonomicky nevýznamnou záležitostí jsou nákladní elektromobily. Zahraniční obchod s nimi byl v Česku zaznamenán až v roce 2022, a teprve v roce 2024 hodnoty dovozu i vývozu překročily 1 mld. Kč. Celková bilance je mírně záporná.
Struktura dovozu osobních elektromobilů doznala během uplynulých pěti let značných změn. Zatímco v roce 2020 převažoval na ještě poměrně nízkých hodnotách dovoz ze Slovenska, v následujících letech se na přední místo dostalo Německo a postupně se zvyšoval dovoz z Číny. Zatímco v roce 2020 činil pouze 2 % z celku, v roce 2024 dosáhl již 44 % a zaujímal po Německu druhé místo. Vývoz směřoval převážně do Německa, dalšími hlavními partnerskými zeměmi byly Nizozemsko, Norsko, Spojené království a Francie.
Struktura dovozu motorových vozidel do Česka
Zdroj: ČSÚ
Dobrý základ pro budoucnost
Sektor automobilového průmyslu v současné době prochází a nadále bude procházet významnými změnami. Zásadním faktorem jsou snahy o dekarbonizaci ekonomiky a s tím související postupný přechod k elektromobilům. Český automobilový průmysl má vzhledem ke své robustnosti a dalším faktorům (např. relativně nízké ceně práce) všechny předpoklady, aby tyto procesy zvládnul dobře.