Přejít k obsahu

Za vzděláním do světa

Pavel Černý

10. 06. 2025

  • Statistiky
  • Regiony a země
  • Mezinárodní data

Cizinci, kteří přijíždějí do hostitelské země studovat, přispívají růstu ekonomiky.

Podle údajů agentury Dům zahraniční spolupráce počty zahraničních studentů ve světě narůstají. Mezi lety 2017 a 2022 se počet těch, kteří studují mimo zemi svého původu, zvýšil o 27 %, v Evropě dokonce o 34 %.

Z globálního pohledu cestuje nejvíce studentů za vzděláním do jiných zemí z Číny. Nejsilnější proud míří do USA, kde si podle dat Německé akademické výměnné služby v roce 2021 zvyšovalo svou kvalifikaci 301 642 Číňanů. Silným magnetem pro čínské studenty je i Velká Británie, jejíž univerzity a vysoké školy navštěvovalo 163 006 Číňanů. Hojně se studenti z Číny vzdělávali rovněž v Austrálii (102 228) a v Kanadě (81 957).

Příjezdy zahraničních studentů

Zdroj: UNESCO

 

Zahraniční studenti ve světě v roce 2021

Zdroj: Německá akademické výměnné služby

Další silnou zdrojovou zemí je Indie, z níž v roce 2021 vyráželo za vzděláním do USA 109 329 studentů, do Velké Británie 83 923 a do Austrálie 68 725.

Kromě Spojených států, Velké Británie a Austrálie patřilo v roce 2021 mezi významné hostitelské země Rusko, které vyhledávali zejména studenti z postsovětských zemí a z Číny. V kontinentální Evropě je kapacita univerzit omezena velikostí a ekonomickou silou států, v nichž se nacházejí, a v celosvětovém srovnání proto evropská čísla nijak výrazně nevyčnívají. Největším příjemcem zahraničních studentů je zde zcela podle očekávání Německo. Zajímavý je poměrně silný proud studentů směřující z Německa do Rakouska, a také z Ukrajiny do Polska.

Cílové země s nejrychlejším nárůstem počtu zahraničních studentů

Zdroj: IIE/Project Atlas

Zahraniční studenti si Česko chválí

V Česku se počty zahraničních studentů od roku 2000 neustále zvyšují. V roce 2024 jich u nás na vysokých školách studovalo téměř 56 000, což odpovídalo 18 % z celkového počtu studujících. Dvě třetiny (67 %) zahraničních studentů studují na českých školách v češtině. Nejvíce zahraničních studentů (40 %) pochází ze Slovenska. Druhé pořadí mezi domovskými zeměmi zaujímá Ukrajina, z níž počty studentů v posledních letech velmi silně narostly. Loni tvořili Ukrajinci 13 % ze všech zahraničních studentů u nás. Studentů z Ruska, kteří jsou s 9 % na třetím místě, naopak v posledních letech ubývá.

Zahraniční studenti v Česku

Zdroj: MŠMT

Podle průzkumu prováděného v roce 2023 Domem zahraniční spolupráce považuje svůj studijní program za kvalitní 9 z 10 zahraničních studentů v Česku a 85 % by si naši zem vybralo pro studium znovu. Kvalita studia také byla nejčastějším důvodem, proč se respondenti pro studium v Česku rozhodli. Jako jeden z hlavních důvodů ji uvedlo 50 % dotázaných. Větší míru spokojenosti (94 %) s kvalitou studijních programů vyjadřují studenti českojazyčných programů. Studující v angličtině byli spokojeni z 88 %. Nejvyšší míra spokojenosti panuje mezi studenty ze Slovenska a Afriky (95 %), nejnižší u příchozích ze Severní Ameriky (77 %).

Považuji studijní program v Česku za kvalitní (% zahraničních studentů)

Zdroj: Dům zahraniční spolupráce

Nejméně důležitým kritériem (s výjimkou doktorandů) je stipendium. Zmínilo ho pouze 6 % respondentů. Slovenské studenty také více než studenty z ostatních zemí na studiu v Česku láká kulturní podobnost.

Při rozhodování o výběru konkrétní vysoké školy je klíčový nabízený studijní program (61 %) a reputace dané školy (51 %). Jako zdroj informací o studiu v Česku slouží nejčastěji online vyhledávání či informace od přátel a rodiny. Slováci také k poučení o možnostech hojně využívají vzdělávací instituce ve své domovské zemi. Oproti tomu nezávislé agentury jsou oblíbenější v zemích mimo Slovensko, a to zejména v Kazachstánu, Německu a Rusku.

Zahraniční studenti si také většinou chválí kvalitu učitelů na českých vysokých školách. Podle výzkumu z roku 2023 se 8 z 10 dotazovaných studentů domnívá, že na jejich studijním oboru se nachází 70 či více procent kvalitních učitelů. Pouze 8 % studentů uvádí, že kvalitních učitelů je na jejich oboru 40 % či méně. Kvalita učitelů se liší především podle jazyka studia. Zatímco u studijních programů v češtině je nekvalitních učitelů okolo 6 %, u studia v angličtině je jejich podíl dvojnásobný. Nejkritičtější při posuzování pedagogů byli respondenti z východní Evropy a Blízkého východu, dále studenti z Německa a Severní Ameriky.

Důvody pro studium v Česku (%)

Pozn.: Bylo možné vybrat až tři možnosti.

Zdroj: Dům zahraniční spolupráce

Studiem to nekončí

Z absolventů by 97 % studium v Česku doporučilo dalším zájemcům. O něco více spokojeni jsou ti, kteří zde studovali v češtině než studující v angličtině. Zhruba polovina (48 %) studentů chce po dokončení svého aktuálního studijního programu v České republice zůstat a pokračovat ve studiu nebo pracovat. Z těch, kteří studují v češtině, zde hodlá zůstat dokonce 58 %, ze studujících v angličtině 29 %. Další pracovní kariéru v Česku preferují zejména studenti z Ruska, Latinské Ameriky a střední Asie, pro studenty ze západní Evropy již zdejší pracovní trh tak přitažlivý není.

Zahraniční studenti se ale zapojují do ekonomických aktivit v hostitelské zemi již během studia. V Česku podle Domu zahraniční spolupráce pracuje při studiu 64 % zahraničních studentů. Více než 20 hodin týdně pracuje 23 % studentů a mezi 10 až 20 hodinami 18 %. Více než 20 hodin týdně pracuje 38 % studentů doktorského studia, 24 % v magisterských programech a 18 % v bakalářských. Studenti, kteří přicházejí do Česka z ekonomicky slabších zemí, pracují výrazně více než studenti z ekonomicky silných regionů či zemí. Procentuálně nejvíce pracují studenti z regionů, jejichž studenti častěji studují obor v českém jazyce.

Přínos studentů pro ekonomiku hostitelské země však nespočívá pouze v jejich účasti na pracovním procesu, ale také ve výdajích na ubytování, cestování, každodenní nákupy apod.

Podle odhadů Domu zahraniční spolupráce činí celkový příspěvek zahraničních studentů do národního HDP 17 mld. Kč ročně, přičemž náklady státu na umožnění studia jsou 4,2 mld. Kč. Bilance je tedy pro Česko podle tohoto zdroje pozitivní. Navíc díky zahraničním studentům u nás vzniklo 5 922 pracovních míst. Přítomnost zahraničních studentů také zvyšuje renomé hostitelských škol i vlastní kvalitu výuky. To opět vede ke zvýšenému zájmu o studium ze zahraničí.

Připraveno ve spolupráci s Domem zahraniční spolupráce.