Za co u nás cizinci utrácejí?
16. 05. 2014
Statistiky Lidé Cizinci Ekonomická aktivita cizinců
Každý rok navštíví Českou republiku za účelem cestovního ruchu kolem 25 mil. zahraničních návštěvníků. Ti utratí nemalé finanční prostředky již při přípravě a plánování dovolené či cesty. Klíčová část výdajů se však odehrává právě na našem území. V roce 2012 podle údajů satelitního účtu cestovního ruchu dosáhla spotřeba osob v příjezdovém cestovním ruchu téměř 119 mld. Kč.
Spotřeba příjezdového cestovního ruchu v České republice v letech 2003–2012
Nejčastěji nakupují zboží a pohonné hmoty
Ve struktuře spotřeby zahraničních návštěvníků podle jednotlivých položek dlouhodobě převládají právě výdaje za zboží (33 % v roce 2012) zahrnující rovněž útratu za pohonné hmoty. Není bez zajímavosti, že celkové útraty v této kategorii vzrostly meziročně o devět procent. Nerezidenti vynaložili značné obnosy také na služby osobní dopravy (21 %), ubytování (18 %) a stravování v restauracích (18 %). Zbylá desetina výdajů připadla na marže cestovních kanceláří, agentur či průvodců a ostatní položky spotřebního koše v rámci příjezdového cestovního ruchu.
Při podrobnější analýze poptávky lze vymezit i přesnější složení výdajů za zboží, tedy tu část spotřeby zahraničních návštěvníků realizovanou v maloobchodním prodeji. Jednodenní návštěvníci v letech 2009–2012 nejvíce utráceli za potraviny a nápoje zakoupené v obchodech (34 %), za nimi následoval s pětinovým podílem nákup pohonných hmot. Další část spotřeby realizovali za tabák a tabákové výrobky (14 %) či oděvy a oblečení (6 %).
V případě výdajového koše turistů byl patrný o něco nižší podíl potravin a nápojů (30 %), naopak významnější finanční prostředky utratili turisté za produkty oděvního průmyslu (15 %). Oblíbeným sortimentem pro tuto skupinu návštěvníků zůstávají i sklo, výrobky ze skla, keramika a porcelán (6 %) a samozřejmě také šperky, zlato a drahé kameny (4 %). Přesto je nutné podotknout, že podíl útrat za luxusní zboží (typu šperky, hodinky, drahá obuv, hudební nástroje) se v celkových objemech spotřeby nerezidentů ztratí.
Průměrné výdaje turistů během pobytu v ČR podle země původu v roce 2012 (výdaje v Kč na osobu a den)
Nejraději utrácejí Rusové – nejvíce za oděvy
Výše a struktura výdajů je odlišná zároveň podle země původu návštěvníka.
Nejvyšší průměrné útraty byly na osobu a den pobytu zaznamenány v roce 2012 u turistů z Ruské federace (1 903 Kč). Ti jsou pro cestovní ruch a potažmo českou ekonomiku významní i díky nadprůměrné délce svých pobytů. Zároveň se vyznačují specifickou skladbou spotřebního koše. Více než třetinu ze všech výdajů během návštěvy a pobytu na území České republiky zanechají u prodejců oděvů a oblečení, dalších 18 % připadá na výrobky obuvnického průmyslu. Velmi v oblibě mají Rusové i české sklo a porcelán (14 %).
Spotřební koš zahraničního návštěvníka ČR v roce 2012 (v %)
Dotazování nerezidentů probíhá osobně
Údaje o podrobné struktuře výdajů zahraničních návštěvníků vycházejí z šetření „Příjezdový cestovní ruch 2009–2015“, které financuje Ministerstvo pro místní rozvoj. Terénní sběr dat realizuje společnost STEM/MARK. Primárním cílem je zajištění datových podkladů pro sestavování a zpřesňování tabulek satelitního účtu cestovního ruchu a získání údajů pro odhad celkového počtu a struktury zahraničních návštěvníků v České republice. Dotazování face-to-face po vstupu do Schengenského prostoru probíhá v blízkosti 48 silničních hraničních přechodů, dále na osmi železničních stanicích, pěti letištích a dvou autobusových nádražích.
Více se dočtete zde: Obchod, pohostinství, ubytování , Služby