Přejít k obsahu

Polovina populace sleduje videa na internetu

Lenka Weichetová

26. 06. 2017

  • Statistiky
  • Věda, inovace, digitalizace
  • Digitální společnost - používání ICT
  • ICT v domácnostech a uživatelé ICT
Díky internetu sleduje 4,2 mil. osob v ČR své oblíbené seriály či filmy on-line. Současnému trendu se přizpůsobily všechny větší televizní stanice. Jejich internetové vysílání sleduje 24 % osob starších 16 let. Téměř všechny televizory, které se dnes na trhu nabízejí, jsou již „chytré“. Lidé to však často nevědí, a proto jejich možnosti nevyužívají.

Od roku 2010 vzrostlo v České republice sledování televize na internetu o 10 procentních bodů, přičemž on-line vysílání dávají přednost více muži (25 %) než ženy (22 %).

Mladá generace dává přednost internetovým televizím

V posledních letech také přibývá internetových televizí, které nemají svůj protějšek v klasickém televizním vysílání, ale fungují pouze on-line, například
Stream či Playtvak. Tyto stanice sleduje v současnosti 21 % dospělých. Nejoblíbenější jsou u mladé generace – mezi 16 až 24letými sleduje pořady na těchto kanálech 46 %, mezi 25 až 34letými 38 %.

V roce 2004 připadalo na sto domácností rekordních 61 video přehrávačů. Od té doby klesl jejich počet téměř na polovinu. Ne tak dramatický osud postihl DVD přehrávače. Ty se těšily největší oblibě v roce 2012, kdy na sto domácností připadalo 72 přehrávačů, v současnosti je to 68.

Sledování videí na internetu v zemích EU (v %)

Sledování videí na internetu v zemích EU (v %)
Zdroj: Eurostat

Placené katalogy pořadů Čechy nelákají

Náročnější diváci, kterým nestačí nabídka internetového vysílání televizních stanic, si mohou zaplatit přístup do placených katalogů pořadů, například Netflix či HBO GO, kde si mohou vybrat z široké nabídky filmů. V současnosti této možnosti využívají tři procenta osob ve věku 16+, což je nejméně ze všech států Evropské unie.

Sledování videí na internetu v ČR podle věku (v %)

Sledování videí na internetu v ČR podle věku (v %)
Zdroj: ČSÚ

V celé Unii činí podíl uživatelů placených katalogů pořadů 17 %. Nejvíce tyto stránky využívají Dánové (48 %) a Švédi (45 %).
Nejvíce rozšířené stránky mezi diváky jsou ty, které jsou určené ke sdílení, například YouTube nebo Vimeo, kam mohou přispívat všichni registrovaní uživatelé. Přehrávat videa pak může kdokoliv. Čtyři z deseti Čechů je sledují, nejvíce studenti (81 %), ženy na mateřské či rodičovské dovolené (54 %) a zaměstnaní (48 %).
Sledování těchto stránek je nejoblíbenější formou sledování videa on-line i v ostatních státech Evropské unie. Nejvíce se na ně dívají obyvatelé Lucemburska (77 %), Dáni (75 %) a Švédi (71 %).

Z jakých šetření pocházejí údaje

Údaje o sledování videa na internetu pochází z Výběrového šetření o používání informačních a komunikačních technologií v domácnostech. Poslední šetření se uskutečnilo ve 2. čtvrtletí 2016. Referenčním obdobím byly poslední tři měsíce před dotazováním. Údaje o vybavenosti domácností informačními a komunikačními technologiemi pocházejí ze Statistiky rodinných účtů a vztahují se k roku 2015 (pokud není uvedeno jinak). Podíl domácností vybavených televizorem byl zjištěn v rámci šetření Energo 2015. Údaje o vybavenosti domácností Smart TV a o jejich používání rovněž pocházejí z Výběrového šetření o používání informačních a komunikačních technologií v domácnostech 2016.

Televizi vlastní 98 % domácností

Přestože polovina osob starších 16 let dnes sleduje pořady také on-line, domácnosti se televizorů (na rozdíl od video a DVD přehrávačů) nezbavují. V současnosti vlastní televizi 98 % českých domácností. V některých vlastní dokonce více televizorů: na sto domácností dnes připadá 135 televizorů.

Domácnosti v ČR využívající internet na chytré televizi (v %)

Domácnosti v ČR využívající internet na chytré televizi (v %)
Zdroj: ČSÚ

Celkem 11 % domácností uvádí, že mají televizi s připojením na internet (tzv. Smart TV) a internet na tomto zařízení používají. Nejvíce tyto služby využívají domácnostmi s dvěma a více dětmi (22 %). Ve skutečnosti se připojuje přes televizi na internet jen pět procent dospělých osob, ostatní používají Smart TV pouze ke sledování klasického televizního vysílání. Nejčastěji sledují pořady z webového vysílání klasických televizních stanic (76 % z nich). Téměř stejný počet osob (71 %) sleduje na Smart TV jiná videa, 52 % používá vyhledávač a třetina těchto osob využívá dostupné aplikace.

Více se dočtete zde: Informační technologie