Přejít k obsahu

Každý osmý žák na základce

Helena Chodounská

27. 08. 2025

  • Statistiky
  • Společnost
  • Zdraví
  • Zdravotní stav obyvatelstva

Děti s poruchami učení, chování, autismem, mentálním, smyslovým nebo jiným postižením tvoří 13 % všech žáků základních škol. Jejich podíl roste, a s ním i snaha, aby mohli častěji zůstávat v běžných třídách.

Ve školním roce 2024/2025 navštěvovalo základní školy 1 002 460 žáků. Mezi nimi bylo 129 701 žáků, kteří kvůli nějakému svému zdravotnímu postižení měli speciální vzdělávací potřeby. Aby se mohli spolu s ostatními dětmi v rámci svých možností vzdělávat, potřebovali různá podpůrná opatření. Vedle dětí se zdravotním postižením v oblasti mentálního, tělesného, zrakového nebo sluchového postižení, závažných vad řeči či autismu sem spadají též děti se zdravotními potížemi vedoucími k závažným poruchám učení nebo chování.

Žáci se zdravotním postižením na základních školách

Zdroj: MŠMT

Mezi hendikepovanými převažují chlapci

Počet žáků základních škol se zdravotním postižením se v posledním desetiletí kontinuálně zvyšuje a roste také jejich podíl na všech žácích základních škol. Ve školních rocích 2014/2015 až 2016/2017 dosahoval podíl žáků se zdravotním postižením na základních školách 9 %. Další čtyři roky docházelo k nárůstu až na 11,9 % ve školním roce 2020/2021. Pandemie onemocnění covid-19 může být jedním z důvodů, proč se ve školním roce 2021/2022 nárůst podílu žáků se zdravotním postižením na základních školách zastavil. Obavy rodičů a nejistota ohledně plošného uzavírání škol mohly vést, obzvláště u dětí s nějakými problémy, ke zvýšené míře odkladů školní docházky. Od školního roku 2022/2023 už opět na základních školách docházelo ke zvyšování podílu žáků s postižením, přestože zprvu, v roce doznívající pandemie, jen pomalu. Ve školním roce 2024/2025 bylo na základních školách 12,9 % žáků s postižením.

Mezi žáky se zdravotním postižením převládají chlapci, kteří dlouhodobě tvoří zhruba dvě třetiny z nich. Toto rozložení mezi pohlavími se příliš nemění, nicméně zastoupení dívek se postupně velmi zvolna zvyšuje. Ve školním roce 2016/2017 představovaly dívky méně než 32 % všech žáků s postižením a v nedávno ukončeném roce 2024/2025 tvořily již přes 34 %.

Dívky se zdravotním postižením ve školním roce 2024/2025 představovaly 9 % ze všech žákyň základních škol, a jejich podíl se za posledních deset let zvýšil o 3 procentní body. Chlapců se zdravotním postižením bylo mezi všemi chlapci na základních školách 17 %, a jejich zastoupení se od školního roku 2014/2015 zvýšilo o 5 procentních bodů.

Integrace do běžných tříd narůstá

Děti se zdravotním postižením mohou navštěvovat speciální školy pouze pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální třídy v rámci běžných škol, nebo být integrovány v běžných třídách. Ovšem podíl žáků navštěvujících speciální třídy, ať už v rámci běžných, nebo speciálních škol, se snižuje. Ve školním roce 2024/2025 navštěvovalo speciální třídy už pouze 22,6 % žáků se zdravotním postižením. Přitom ještě před deseti lety to bylo 40 %. Stále častěji se tak daří, že děti s různými zdravotními problémy mohou chodit do stejné třídy jako jejich zdraví vrstevníci.

V jednotlivých krajích se zastoupení žáků se zdravotním postižením v základních školách značně liší. Ovlivňuje to více faktorů, např. rozdíly v dostupnosti zdravotní péče, socioekonomické odlišnosti i nejednotná praxe školských poradenských zařízení, která spolupracují se školami na diagnostice a nastavení vhodných individuálních podpůrných opatření ve vzdělávání. Nejvyšší podíl žáků se zdravotním postižením byl ve školním roce 2024/2025 evidován v Karlovarském kraji, kde dosahoval 17,5 %. Následoval Ústecký kraj s 15,6 % a Královéhradecký kraj s 15,3 %. Na opačném konci žebříčku s nejmenším zastoupením žáků se zdravotním postižením mezi žáky základních škol se nacházel Kraj Vysočina s 10,6 %. Podprůměrnou hodnotu podílu žáků se zdravotním postižením mezi 11 % a 12 % vykazovaly hned čtyři kraje: Praha, Středočeský, Jihočeský a Plzeňský.

Podíl žáků se zdravotním postižením na základních školách v krajích (%, 2024/2025)

Zdroj: MŠMT

Poměrně značné mezikrajské rozdíly nalezneme také v míře integrace dětí se zdravotním postižením do běžných tříd základních škol. Ve školním roce 2024/2025 navštěvovala speciální třídy (v rámci běžných či speciálních škol) téměř třetina dětí se zdravotním postižením (32,4 %) v Libereckém kraji. V krajích Ústeckém a Karlovarském to bylo bezmála 30 %. Nejlépe se daří integrovat děti se zdravotním postižením v Jihomoravském kraji, kde do speciálních tříd chodilo jen 16,6 % žáků základních škol se zdravotním postižením. Dalšími kraji, kde se podíl žáků s postižením ve speciálních třídách ve školním roce 2024/2025 držel pod hranicí 18 %, byly Zlínský, Kraj Vysočina a Středočeský.

Nejčastější jsou poruchy učení

Z hlediska typu zdravotního postižení tvořili největší část žáků základních škol se zdravotním postižením ti se závažnými vývojovými poruchami učení (42 %). Druhou největší skupinu představovali žáci se závažnými vývojovými poruchami chování (17 %). Dohromady tak žáci se závažnými vývojovými poruchami učení nebo chování tvoří téměř 60 % ze všech žáků základních škol s postižením. Zastoupení 13 % a 12 % měli žáci s vadami řeči, respektive s mentálním postižením. Poruchy autistického spektra byly diagnostikovány u 3,5 % žáků s postižením. Shodně, okolo 1 % žáků se zdravotním postižením, představovaly děti se sluchovým, zrakovým a tělesným postižením. U 10 % žáků s postižením byla evidována postižení více vadami současně.

Struktura podle druhu zdravotního postižení se na základních školách mírně odlišuje podle pohlaví. Ve školním roce 2024/2025 se potýkalo se závažnými vývojovými poruchami učení 47 % dívek se zdravotním postižením a jen 39 % chlapců. Naproti tomu závažné vývojové poruchy chování zaznamenalo 20 % chlapců s postižením, ale jen 12 % dívek. Mentální postižení bylo evidováno u 15 % dívek a 10 % chlapců s postižením. Jak již bylo zmíněno výše, absolutně je chlapců se zdravotním postižením na základních školách zhruba dvakrát více než dívek. U žáků se sluchovým, tělesným a mentálním postižením jsou počty dívek a chlapců nejvyrovnanější. Největší, více než čtyřnásobný, rozdíl byl zaznamenán u poruch autistického spektra, které jsou mnohem častěji diagnostikovány u chlapců.

Žáci se zdravotním postižením na základních školách podle druhu postižení (%, 2024/2025)

Zdroj: MŠMT

Žáci se zdravotním postižením jsou skupinou, která obzvlášť potřebuje podporu a pomoc. Současná Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ si jako jeden z cílů vytyčila „vytvoření příležitosti zažít úspěch ve vzdělávání pro všechny žáky bez ohledu na jejich socioekonomické a rodinné zázemí, zdravotní nebo jakékoliv jiné znevýhodnění“. Statistická data o žácích se zdravotním postižením a jejich struktuře jsou pro úspěšné naplnění tohoto cíle nezbytná.

Podrobné informace k tomuto tématu najdete v publikaci Děti se zdravotním postižením a osoby se zdravotním postižením v institucích 2023/2024 na webu ČSÚ

Předchozí článek Další článek