Přejít k obsahu

Jak se v EU měří úroveň digitalizace podniků?

Kamila Burešová

21. 05. 2024

  • Statistiky
  • Věda, inovace, digitalizace
  • Digitální společnost - používání ICT
  • ICT v podnicích

Digitálně nejvyspělejší podniky v rámci EU jsou ve Finsku. Na opačném konci žebříčku se nacházejí podniky v Rumunsku a Bulharsku. Podniky v Česku jsou v míře digitalizace za rok 2023 podprůměrné.

Ke sledování pokroku podniků v digitální oblasti a porovnání toho, jak se jim daří zavádět a využívat informační a komunikační technologie, se dá při­stoupit nejrůznějšími způsoby. Například Evropský statistický úřad (Eurostat) od roku 2015 každoročně počítá tzv. Digital Intensity Index, česky index digi­tální vyspělosti. Index je sestaven z dvanácti indi­kátorů, zjišťovaných v rámci ročního statistického šetření o využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru. Toto šetření se provádí na základě nařízení EU, což zaručuje, že zjištěné výsledky za podniky s 10 a více zaměstnanci v zemích EU jsou srovnatelné. Pro každý podnik do­sahuje index hodnot od 0 do 12. Je ale nutné dodat, že většina z dvanácti indikátorů, které každý rok vstu­pují do výpočtu tohoto indexu, se mění. Například mezi roky 2022 a 2023 došlo v dotazníku k výměně dvou třetin hodnoticích ukazatelů. Srovnávání míry digitalizace podniků v různých letech proto není vhodné a značně kolísá.

Podniky* v zemích EU podle indexu digitální vyspělosti (%, 2023)


* s 10 a více zaměstnanci

Zdroj: Eurostat

Co index za rok 2023 zahrnuje

V roce 2023 patřily mezi hodnocené oblasti přístup podniků na internet, využívání vybraných digitálních technologií, informačních systémů nebo aplikací a elektronický prodej. Podniky získávaly body za to, pokud alespoň polovina jejich zaměstnanců měla v práci přístup na internet, nebo když rychlost jejich pevného připojení k internetu dosahovala alespoň 30 Mbit/s. Hodnotilo se také využívání nejrůznějších podnikových informačních systémů, konkrétně, zda firmy používají ERP systém pro elektronické řízení firmy a sdílení informací a CRM systém nebo aplikaci pro řízení vztahů se zákazníky. Dále se přidělovaly body za firemní účet na sociálních médiích, za po­užívání placených cloudových služeb, technologií umělé inteligence nebo provádění pokročilé analýzy dat. Mezi hodnocené oblasti patřilo také to, zda pod­niky uskutečňují online prodeje, tzn., jestli mají např. vlastní e-shop nebo nabízejí produkty v prostředí online tržišť. V neposlední řadě byl hodnocen vý­znam elektronických prodejů pro podniky, vyjádřený podílem tržeb získaných z e-prodejů na celkových podnikových tržbách.

Malé a střední podniky* v zemích EU s alespoň základní úrovní míry digitalizace (%, 2023)


* s 10 až 249 zaměstnanci

Zdroj: Eurostat

Přes 50 % jenom Finsko

V tomto článku je používáno dělení na podniky s nízkým indexem (tzn. dosáhly max. 6 bodů z 12 možných) a s vysokým indexem digitální vyspělosti (získaly alespoň 7 nebo více bodů). Jedinou zemí Ev­ropské unie, kde v roce 2023 mírně převažují podniky s vysokým digitálním indexem (52 %) nad podniky s nízkým indexem, je Finsko. Relativně významný, i když menšinový, podíl podniků s vysokým indexem digitální vyspělosti nalezneme ještě v Nizozemsku (48 %) nebo na Maltě (45 %). Ve všech ostatních zemích Evropské sedmadvacítky výrazně převažují podniky s nízkým indexem digitální vyspělosti. Více než 90% podíl podniků s nízkým indexem digitální vyspělosti najdeme v Bulharsku a Rumunsku. Přes 70 % podniků v těchto dvou zemích dosáhlo v in­dexu digitální vyspělosti maximálně tří bodů z dva­nácti možných.

Podnikatelský sektor v Česku se za rok 2023 mezi 27 členskými státy EU řadí na 22. místo. Průměrně za celou EU měla v roce 2023 čtvrtina podniků vy­soký index digitální vyspělosti a tři čtvrtiny podniků nízký. U nás na vysoký index dosáhlo 21 % podniků, nízký se týkal 79 %. Podobně jako podniky v Česku jsou na tom i v Lotyšsku, Polsku, Portugalsku, Ma­ďarsku nebo v Itálii.

Hodnota indexu digitální vyspělosti se významně liší mezi velikostními skupinami podniků vyjádře­nými počtem zaměstnanců. Zatímco malé podniky (tj. podniky s maximálně 49 zaměstnanci) se ve všech zemích EU27 výrazně častěji vyznačují nízkými in­dexy digitální vyspělosti, velkým podnikům (s 250 a více zaměstnanci) naproti tomu patří častěji vy­soké indexy.

Základní úroveň digitalizace

Eurostat dále sleduje podíl malých a středních pod­niků s alespoň základní úrovní míry digitalizace. Jedná se o podíl podniků, které z dvanácti hodno­cených indikátorů získaly alespoň 4 body. Primárně se posuzuje kategorie malých a středně velkých sub­jektů, tedy podniků s 10 až 249 zaměstnanci. Jedním z cílů Evropské digitální dekády je zvýšit úroveň míry digitalizace malých a středních podniků tak, aby ale­spoň základní úrovně míry digitalizace dosahovalo v rámci EU průměrně více než 90 % malých a střed­ních podniků.

V roce 2023 se v tomto ukazateli umístily nejlépe malé a středně velké podniky ve Finsku, z nichž zá­kladní úroveň digitalizace dosáhlo 86 %. Celkem 10 až 12 bodů dosáhlo 12 % tamějších malých a středních podniků. Druhá příčka patří malým a středně vel­kým podnikům ve Švédsku, kde v roce 2023 bylo 80 % podniků s alespoň základní mírou digitalizace. Průměrně za celou EU mělo alespoň základní úro­veň digitalizace 58 % malých a středních podniků. České malé a střední podniky skončily pod průmě­rem EU, základní úroveň digitalizace byla zjištěna u 49 % z nich.

Dosažení cíle 90 % je tedy realita poměrně vzdá­lená. Tuto hranici za rok 2023 překračují pouze velké podniky zaměstnávající více než 250 zaměstnanců, a to jak v Česku (91 %), tak v průměru EU (91 %).

Podniky* v zemích EU používající alespoň jednu z moderních technologíí** (%, 2023)


* s 10 a více zaměstnanci
** cloud computing, pokročilá analýza dat, umělá inteligence

Zdroj: Eurostat

Naplníme cíle digitální dekády?  

Cílem politického programu Digitální dekáda 2030 je, aby 75 % podniků do roku 2030 využívalo ales­poň jednu z těchto technologií: cloud computing, pokročilou analýzu dat nebo umělou inteligenci. Loni tento cíl splňovaly v EU jen podniky ve Finsku, kde šetření potvrdilo 77 % vyhovujících subjektů. Blízko k dosažení cíle mají podniky v Dánsku (73 %) nebo ve Švédsku (71 %). Nejdále jsou naopak pod­niky v Rumunsku a Bulharsku, kde alespoň jednu ze tří zmíněných technologií používá 25 %, resp. 27 % podniků. Pro podnikatelský sektor v Česku je stano­vený cíl také poměrně daleko, protože v roce 2023 používalo placený cloud, umělou inteligenci nebo pokročilou analýzu dat 42 % tuzemských podniků. V průměru EU27 to byla přesně polovina podniků s více než 10 zaměstnanci.

Článek vyšel v květnovém vydání časopisu Statistika&My.