Elektřina je v silniční dopravě stále na chvostu
13. 12. 2024
Události Svět Regiony a země Mezinárodní data
V EU se v roce 2022 na konečné spotřebě energie podílela doprava 31 %, což z ní činilo největšího koncového spotřebitele energie. Jako další v pořadí se umístily domácnosti (27 %) a průmysl (25 %).
Největším spotřebitelem energie byla doprava silniční, která se na celkové spotřebě energie v dopravě podílela 74 %, tj. 10 996 petajoulů (PJ), vodní dopravě náležel 13% podíl (1 935 PJ), následovaly letecká doprava (11 %; 1 700 PJ) a železniční doprava (1 %; 214 PJ).
V porovnání s rokem 2021 zaznamenala největší nárůst spotřeby energie letecká doprava, a to o 57 %. Po prudkém poklesu v letech 2020 a 2021, způsobeném omezením v civilní i nákladní dopravě v důsledku pandemie covidu-19, se v roce 2022 úroveň spotřeby energie v letecké dopravě přiblížila hodnotám před pandemií.
V roce 2022 byla v EU hlavním zdrojem energie v silniční dopravě nafta bez podílu biopaliv s 65% podílem. Následoval motorový benzin bez podílu biopaliv s 25 %, na obnovitelné zdroje a biopaliva připadlo 6 %, zkapalněné ropné plyny přispěly k celkové energetické spotřebě v silniční dopravě 2 %, zemní plyn 1 %, na elektřinu připadlo pouze 0,3 %.
Nafta zůstává primárním zdrojem energie pro silniční dopravu ve většině států, byť mezi jednotlivými zeměmi byly patrné rozdíly. Nejvyšší podíl zaujímala nafta v Lotyšsku (80 %) a Litvě (76 %), dále v Irsku, Rakousku a Španělsku (ve všech 74 %). Naopak nejnižší vykazovaly Švédsko (45 %), Kypr (46 %) a Nizozemsko (48 %).
Podíl motorového benzinu byl nejvyšší na Kypru (50 %), v Nizozemsku (42 %) a na Maltě (36 %). Nejnižší podíly byly zaznamenány v Litvě (13 %), Lotyšsku (14 %) a Bulharsku (15 %).
Významnější zastoupení obnovitelných zdrojů energie v energetickém mixu, který rozpohybovává prostředky silniční dopravy, mělo Švédsko (25 %). Elektřina jako zdroj pro pohon silničních dopravních prostředků se nejvíce uplatňovala ve Švédsku a Nizozemsku (obě země 3 %).
Více se dočtete na webu Eurostatu zde.