Přejít k obsahu

Elektrifikace železnic v EU

Eva Henzlerová

03. 12. 2024

  • Statistiky
  • Regiony a země
  • Mezinárodní data

V roce 2022 bylo v EU více než 202 tis. km železničních tratí a více než polovina (56,9 %) byla elektrifikována.

V rámci EU existovalo 6 regionů zařazených do úrovně NUTS2, kde byly v roce 2022 elektrifikovány prakticky všechny (100,0 %) železniční tratě. Jednalo se o španělské regiony Comunidad Foral de Navarra, La Rioja a Baleárské ostrovy, nizozemské regiony Drenthe a Flevoland a region hlavního města Chorvatska Grad Záhřeb.

Kromě toho bylo v dalších 8 regionech elektrifikováno nejméně 95 % všech železničních tratí: v Lucembursku, hlavních městech Polska (region Varšava), Švédska (region Stockholm) a Francie (region Paříž), východobulharském regionu Jugoiztochen, jakož i v italských regionech Ligurie a Umbrie a nizozemském Utrechtu.

Z českých regionů na úrovni NUTS2 je nejvíce tratí (70 %) elektrifikováno v regionu Praha, s odstupem následuje region Jihovýchod (41 %). V 5 regionech je elektrifikováno 28–38 % tratí, pouze v regionu Severovýchod má nad sebou elektrické dráty pouze 22 % tratí.

Elektrifikované železniční tratě nabízejí řadu výhod oproti vlakům poháněným naftovým motorem, které jezdí na neelektrifikovaných tratích. Obecně mají nižší provozní náklady, nižší emise (zejména pokud jsou poháněny obnovitelnými zdroji energie) a hluk, lepší výkon a vyšší energetickou účinnost.

Elektrifikované železniční tratě, regiony NUTS2, 2022 (% všech železničních tratí)

Zdroj: Eurostat

Chcete se dozvědět více o regionální dopravě v EU?

Více informací o regionálních údajích o dopravě v EU si můžete přečíst ve specializované části interaktivního vydání Regions in Europe - 2024 a také v Eurostat regional yearbook - 2024.

Statistiky věnované dopravě najdete na webu ČSÚ zde.