Přejít k obsahu

České děti se chodí na internet bavit

Alena Hykyšová

29. 03. 2019

  • Statistiky
  • Věda, inovace, digitalizace
  • Digitální společnost - používání ICT
  • ICT v domácnostech a uživatelé ICT
Třetina dětí a mladistvých tráví na internetu nejméně čtyři hodiny denně. Nejčastěji sledují videa, komunikují s ostatními přes internet, poslouchají hudbu nebo navštěvují sociální sítě. Data o chování dětí na internetu a vnímání rizik souvisejících s jeho používáním pocházejí ze šetření EU Kids Online, které v Česku provedla Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.

Více než 99 % českých dětí a dospívajících ve věku 9–17 let používá internet. Přitom je více než patrná dominance mobilu jakožto zařízení k připojení na internet – 84 % dětí a mladistvých se denně připojuje právě přes mobilní telefon, zatímco na počítači či notebooku necelá polovina (45 %). Používání počítače pro připojení k internetu se mezi chlapci a dívkami liší. Dívek se denně přes počítač připojuje 32 %, zatímco chlapců 57 %. Kluci totiž častěji hrají počítačové hry, tudíž velký monitor a kvalitní reproduktory náležitě ocení.
Pouhých 6 % dětí se nikdy nebo téměř nikdy nepřipojuje na internet prostřednictvím mobilu. Díky přenosným zařízením v kombinaci s placenými daty se k internetu můžeme připojit v podstatě odkudkoliv. Třetina dětí a dospívajících (29 %) uvedla, že surfuje na mobilním internetu „skoro pořád“. Děti jsou na internetu nejen často, ale prožijí na něm značnou část volného času. Ve všedních dnech tráví 35 % dětí a dospívajících na internetu více než čtyři hodiny denně, čtvrtina z nich (9 %) dokonce sedm a více hodin. O víkendu je pak celá polovina (51 %) dětí a dospívajících více než čtyři hodiny denně on-line.

Aktivity na internetu, do kterých se děti a dospívající zapojili během posledního měsíce (%)

Aktivity na internetu, do kterých se děti a dospívající zapojili během posledního měsíce (%)
Zdroj: EU Kids Online IV, Masarykova univerzita

Jak se mladiství na internetu nejčastěji baví

Dospívající Češi nejčastěji sledují videa, komunikují s rodinou nebo kamarády, poslouchají hudbu nebo tráví čas na sociálních sítích. Více než 7 osob z 10 ve věku 9–17 let provádí tyto aktivity dokonce na denní bázi. Každodenní přípravě do školy se na internetu věnuje pouze 21 %, 65 % pak alespoň jednou týdně a častěji. Stejný je podíl hráčů on-line her. Dívky častěji používají sociální sítě nebo se na internetu věnují práci do školy, naopak chlapci častěji hrají hry, sledují zprávy a videa nebo tvoří vlastní videa a hudbu. Starší děti a dospívající ve věku 13–17 let se věnují většině aktivit na počítači častěji v porovnání s 9–12letými. Výjimku představuje hraní on-line her, kde jsou podíly hráčů podle věku víceméně konstantní.

Komunikace a setkávání*) dětí a dospívajících s neznámými lidmi on-line a off-line (%)

Komunikace a setkávání*) dětí a dospívajících s neznámými lidmi on-line a off-line (%)
*) Pozn.: Jedná se o osobní setkání v posledním roce. Zdroj: EU Kids Online IV, Masarykova univerzita

Hrozby internetu

Používání internetu má kromě nesporných výhod také své stinné stránky. Příliš mnoho času na internetu může například rozhodit biorytmus nebo vyvolávat nespavost. Pětina dětí a mladistvých uvedla, že se pokoušeli omezit čas strávený na internetu, ale marně. Být on-line je naprostou součástí života dnešního člověka, a to někdy i přesto, že to jedince vlastně ani nebaví. S tím se ztotožňuje rovněž pětina (22 %) dětí a mladistvých. Celkem 13 % jich dále přiznalo, že měli nepříjemný pocit, když nemohli být připojeni na internet.
Další velkou hrozbu představují rizika spojená se zneužitím dat a komunikací s cizími lidmi v anonymním prostoru internetu. Stejně tak rizika navštěvování stránek s nevhodným internetovým obsahem. Třetina (36 %) dětí a dospívajících v posledním roce zažila negativní zkušenost na internetu, která je obtěžovala či rozrušila. Mezi 15–17letými to byl již každý druhý. Téměř polovina dětí ve věku 9–17 let přes internet komunikovala s osobou, kterou znaly pouze z internetu. Ve věkové skupině 15–17 let to byly tři čtvrtiny, přičemž 46 % z nich se s takovým člověkem setkalo i osobně. Nicméně pořád je potřeba mít na paměti, že v prostředí internetu musí být člověk obezřetný, a ne příliš důvěřivý. Ze šetření vyplynulo, že 88 % dospívajících ve věku 9–17 let ví, které informace by se neměly sdílet na internetu, a 75 % si umí změnit nastavení soukromí.

Dva typy Šetření: Evropské unie a české republiky

Šetření Evropské unie Kids Online proběhlo v rámci mezinárodního projektu, který se dlouhodobě zaměřuje na zkoumání aktivit na internetu a možná rizika spojená s používáním internetu a komunikačních technologií u evropských dětí a dospívajících. Dalším zdrojem údajů o studentech ve věku 16 a více let je šetření Českého statistického úřadu Využívání informačních a komunikačních technologií mezi jednotlivci. Z výsledků šetření v roce 2018 mimo jiné vyplynulo, že čeští studenti používají sociální sítě pro soukromé účely nejvíce (98 % z nich) z celé Evropské unie. Průměr EU činil o 10 % méně.

Více ZDE a ZDE.

Více se dočtete zde: Informační technologie