Přejít k obsahu

Autem do práce a do školy

Petr Klíma

16. 09. 2025

  • Statistiky
  • Lidé
  • Sčítání lidu, domů a bytů
  • Sčítání 2021

O tom, kolik lidí využívá automobil pro dojíždění do práce a do školy, vypovídají data z posledního sčítání.

Podle Sčítání 2021 využívalo automobil jako hlavní dopravní prostředek pro cestu do práce více než 2 miliony osob, tedy 60,2 % osob se zjištěným doprav­ním prostředkem. Jednalo se o jednoznačně nejčas­těji využívaný hlavní dopravní prostředek pro cestu do práce. Ostatní dopravní prostředky byly zastou­pené mnohem méně. Druhým nejčastějším doprav­ním prostředkem byla městská hromadná doprava, kterou jako hlavní dopravní prostředek využilo 530 tisíc osob, tedy 15,5 % osob se zjištěným dopravním prostředkem. Pěšky do práce docházelo 356 tisíc osob, tedy 10,4 % osob se zjištěným dopravním pro­středkem (mezi zjištěnými dopravními prostředky je zahrnuto i docházení pěšky).

Dalších 94 tisíc osob uvedlo automobil jako ved­lejší dopravní prostředek. Tyto osoby využívaly pro cestu do práce odlišný hlavní dopravní prostředek, ale automobilem absolvovaly alespoň část cesty. Celkově 63,0 % osob se zjištěným dopravním prostředkem využívalo automobil alespoň pro část cesty do práce.

Podíl osob využívajících vybrané dopravní prostředky pro cestu do práce podle typu vyjížďky (%)

Zdroj: ČSÚ, Sčítání 2021

Pozn.: Zahrnuje i osoby, které uvedly více než jeden dopravní prostředek (max. jeden hlavní a dva vedlejší). Tyto osoby jsou zahrnuty ve všech uvedených prostředcích.

Za 10 let nárůst o 11 procentních bodů

Oproti Sčítání 2011 se význam automobilu jako do­pravního prostředku pro cestu do práce výrazně zvýšil, konkrétně o více než 11 procentních bodů. V roce 2011 využilo automobil (samostatně nebo v kombinaci s jiným dopravním prostředkem) pro cestu do práce 51,6 % osob se zjištěným dopravním prostředkem. Ke zvýšení podílu osob využívajících automobil pro cestu do práce došlo i na úrovni všech krajů. Nejvýraznější byla změna v Karlovarském kraji, kde se podíl osob využívajících automobil zvýšil o té­měř 15 p. b. Naproti tomu v Praze se podíl osob vyu­žívajících automobil zvýšil méně než o 4 p. b. Praha tedy byla krajem s nejnižším nárůstem podílu osob využívajících automobil pro cestu do práce.

Podíl osob využívajících automobil pro alespoň část cesty do práce na úrovni krajů (%)

Zdroj: ČSÚ, Sčítání 2021

Míra využívání automobilu pro alespoň část cesty do práce se významně lišila napříč Českem. Velmi specifickou pozici měla Praha, kde do práce jezdilo automobilem pouze 36,0 % osob se zjištěným do­pravním prostředkem. V ostatních krajích byl tento podíl mnohem vyšší a pohyboval se většinou mezi 60 a 73 %. V Praze je automobil do značné míry nahra­zen městskou hromadnou dopravou, která je častěji využívána i v dalších velkých městech. Nejvyšší podíl osob vyjíždějících do práce automobilem vykazovaly oblasti na západě a jihu Česka. Na prvním místě byl Karlovarský kraj, kde do práce automobilem jezdilo 72,2 % osob se zjištěným dopravním prostředkem.

Osoby, které absolvovaly alespoň část cesty do práce automobilem, nejčastěji jezdily do práce pětkrát týdně nebo častěji. Celkem se jednalo o více než 1,6 milionu osob. Ostatní typy frekvence vyjížďky byly mnohem méně časté. Jedenkrát až čtyřikrát týdně jezdilo automobilem do práce 362 tisíc osob a 103 tisíc osob vyjíždělo do práce nepravidelně.

Auto vede při cestách do jiné obce

Automobil byl v mnohem větší míře využíván pro cesty do práce mimo obec. Tento dopravní prostře­dek využívalo pro cesty za prací do jiné obce téměř 1,6 milionu osob a alespoň pro část cesty do práce 79,4 % osob se zjištěným dopravním prostředkem. V případě vyjížďky do práce v rámci obce byl význam automobilu jako dopravního prostředku výrazně nižší. Pro takové cesty využívalo automobil 560 tisíc osob, což odpovídá 39,6 % osob se zjištěným dopravním prostředkem vyjíždějících do práce v rámci obce. V případě vyjížďky v rámci obce měla významnou pozici městská hromadná doprava. Velký počet osob také v rámci obce docházel do práce pěšky.

Do školy především pěšky

V případě vyjížďky do školy je význam automo­bilu mnohem nižší. Jako hlavní dopravní prostře­dek využilo automobil 175 tisíc žáků a studentů, což představuje pouze 18,9 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem. Automobil je až čtvrtým nejčastějším hlavním dopravním prostřed­kem. Nejčastěji žáci a studenti docházeli do školy pěšky. Celkem do školy docházelo pěšky téměř 250 tisíc žáků a studentů. Na druhém místě byl autobus, který jako hlavní dopravní prostředek využilo 215 tisíc žáků a studentů, tedy 23,1 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem. Třetí nejčastěji využívaný hlavní dopravní prostředek představovala městská hromadná doprava. Jezdilo jí do školy 192 tisíc žáků, tedy 20,6 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem.

Dalších 38 tisíc žáků a studentů uvedlo automobil jako vedlejší dopravní prostředek. Tito žáci a studenti používali automobil alespoň k části cesty do školy. Celkově 23,0 % žáků a studentů se zjištěným doprav­ním prostředkem využívalo automobil pro alespoň část cesty do školy.

Stejně jako u vyjížďky do práce se i v případě vy­jížďky do školy význam automobilu jako dopravního prostředku v posledním desetiletí výrazně zvýšil. Podíl žáků a studentů se zjištěným dopravním pro­středkem, kteří využívali automobil alespoň pro část cesty do školy, narostl o více než 8 p. b. ze 14,6 % v roce 2011 na 23,0 % v roce 2021. Na úrovni krajů se největší změna odehrála v Kraji Vysočina, kde se podíl žáků a studentů využívajících automobil zvýšil o více než 11 p. b.

Podíl žáků a studentů využívajících automobil pro alespoň část cesty do školy se na úrovni krajů pohy­boval od 13,4 % v Praze do 32,4 % ve Středočeském kraji. V západní a jihozápadní části Česka byl podíl žáků a studentů využívajících automobil vyšší, naopak na Moravě byl tento podíl výrazně nižší.

Podíl osob využívajících automobil pro alespoň část cesty do školy na úrovni krajů (%)

Zdroj: ČSÚ, Sčítání 2021

Většina žáků a studentů jezdila do školy auto­mobilem alespoň pětkrát týdně. Celkem se jednalo o 191 tisíc žáků a studentů. Ostatní typy frekvence vyjížďky byly mnohem méně časté. Jedenkrát až čtyřikrát týdně vyjíždělo automobilem do školy 14 tisíc žáků a studentů a nepravidelně vyjíždělo 5 tisíc žáků a studentů.

I v případě vyjížďky do školy je automobil vý­znamnějším dopravním prostředkem pro cesty mimo obec. Pro alespoň část cesty do jiné obce využívalo automobil 140 tisíc žáků a studentů, což představovalo 29,3 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem vyjíždějících mimo obec. Naopak v rámci obce vyjíždělo automobilem pouze 73 tisíc žáků a studentů, což odpovídá 16,3 % žáků a studentů se zjištěným dopravním prostředkem vyjíždějících v rámci obce.

Podíl osob využívajících vybrané dopravní prostředky pro cestu do školy podle typu vyjížďky (%)

Zdroj: ČSÚ, Sčítání 2021

Pozn.: Zahrnuje i osoby, které uvedly více než jeden dopravní prostředek (max. jeden hlavní a dva vedlejší). Tyto osoby jsou zahrnuty ve všech uvedených prostředcích.

--------------------------------------

Pozn.:  Při Sčítání 2021 se mj. zjišťoval i hlavní a ved­lejší dopravní prostředek pro cestu do školy nebo do práce. Hlavní dopravní prostředek je využíván k nejdelší části cesty, a každý má pouze jeden. Vedlejší dopravní prostředky slouží ke zbylé části cesty a mohou být ma­ximálně dva.

V článku jsou sloučeny případy, kdy vyjíž­dějící osoba automobil řídila a kdy cestovala jako spolujezdec.

Sčítání 2021 bylo bohužel negativně ovliv­něno probíhající pandemií covidu-19, což ome­zuje spolehlivost některých výstupů. V případě dat týkajících se vyjížďky do práce pozorujeme v důsledku pandemie nárůst počtu osob pra­cujících z domova.

 

Souhrnné výsledky ze Sčítání 2021 naleznete zde.