Přejít k obsahu

Velké firmy nabývají na síle

Monika Brzobohatá

22. 10. 2024

  • Statistiky
  • Hospodářská odvětví
  • Obchod
  • Roční (strukturální) statistiky obchodu
Vývojové trendy v maloobchodu s kosmetickými a toaletními výrobky se v letech 2008–2022 příliš nezměnily.

Maloobchod s kosmetickými a toaletními výrobky (CZ-NACE 47.75) zahrnuje podniky, u kterých maloobchodní prodej s tímto sortimentem převažuje. Patří do něj prodejci drogerie, parfumerie a toaletního zboží. Maloobchod s kosmetickými a toaletními výrobky provozují jak velkoformátové prodejny, tak i malí prodejci. Tento segment zaujímá zhruba 2% podíl tržeb a téměř 3% podíl z počtu zaměstnaných osob v celém maloobchodě.

Počet podniků působících v maloobchodě s kosmetickými a toaletními výrobky se mezi lety 2008 a 2022 snížil z 1 719 na 1 116. Nejedná se však o počty jednotlivých prodejen, ale o jednotky s právní subjektivitou. Například řetězec s několika desítkami maloobchodních provozoven je ve výčtu zastoupen pouze jedenkrát, stejně jako jednotlivá prodejna vlastněná fyzickou osobou.

Největší pokles počtu podniků byl zaznamenán zejména v nejmenší velikostní skupině 0–9 zaměstnaných osob. Též ve velikostní skupině 10–49 zaměstnaných osob počet podniků klesá. Naopak ve velikostní skupině s 50 a více zaměstnanými osobami počet podniků stagnuje nebo lehce osciluje v podobné výši.

V malých firmách zaměstnanců ubývalo

Celkový počet zaměstnaných osob v segmentu od roku 2008 pozvolna rostl. Zatímco v malých a středních podnicích měly ve sledovaném období počty zaměstnaných osob spíše klesající tendenci, u velkých podniků naopak rostly. Na začátku sledovaného období měly celkově více zaměstnanců malé a střední podniky. V letech 2013 a 2014 se počty zhruba vyrovnaly s velkými podniky a od roku 2015 se pak vlivem dalšího poklesu počtu zaměstnaných osob v malých a středních podnicích a nárůstu ve velkých začal rozdíl opět prohlubovat. Ve velkých podnicích se mezi lety 2008–2022 zvýšil počet zaměstnaných osob o 3 824 na 6 759, v malých a středních podnicích za stejnou dobu klesl o 1 452 na 3 251.

Počty zaměstnaných osob

Zdroj: ČSÚ

Průměrné měsíční mzdy přepočtené na jednu fyzickou osobu rostly v obou velikostních skupinách podobným tempem. Mezi lety 2008 a 2022 se průměrná měsíční mzda zvýšila u malých a středních podniků o 12,6 tis. Kč a u velkých podniků s 250 a více zaměstnanými osobami o 10,4 tis. Kč. V roce 2022 se průměrná měsíční mzda přepočtená na jednu fyzickou osobu v maloobchodě s kosmetickými a toaletními výrobky pohybovala na úrovni kolem 28 tis. Kč bez ohledu na velikostní skupinu.

V porovnání s celým odvětvím maloobchodu dochází u velkých podniků v maloobchodě s kosmetickými a toaletními výrobky k propadu průměrné měsíční mzdy oproti stejně velkým podnikům ze všech maloobchodních odvětví. V roce 2008 byla průměrná mzda v této velikostní skupině srovnatelně vysoká s celým odvětvím maloobchodu. V roce 2022 již zaostávala o téměř 4 tis. Kč. Malé a střední podniky měly v roce 2008 průměrnou měsíční mzdu taktéž podobnou jako všechny maloobchodní podniky ve stejné velikostní skupině, do roku 2022 ovšem překročily celkový průměr o téměř 3 tis. Kč.

Průměrná mzda na jednu fyzickou osobu (Kč)

Zdroj: ČSÚ

Tržní podíl velkých podniků se zvyšuje

Celkové tržby za prodané zboží v odvětví maloobchodu s kosmetickými a toaletními výrobky si do roku 2014 držely zhruba stejnou hladinu, od roku 2015 soustavně rostly. Pouze v roce 2020 je patrná stagnace tržeb způsobená opatřeními proti šíření covidu-19, následující rok 2021 již opět přinesl oživení. Celkové tržby obou velikostních skupin byly na počátku sledovaného období srovnatelné. Od roku 2010 začaly mít velké podniky navrch a rozdíl se stále zvyšuje ve prospěch velkých podniků. Během období 2008–2022 se celkové tržby ve velkých podnicích zvýšily o 15,6 mld. Kč, tj. téměř na trojnásobek počáteční hodnoty.

Tržby celkem (mil. Kč)

Zdroj: ČSÚ

V roce 2008 velké podniky tvořily polovinu tržeb v maloobchodu s kosmetickými a toaletními výrobky, v roce 2022 již velké podniky generovaly 75 % tržeb. Podíl podniků s 0–9 zaměstnanými osobami se snížil z 22 % v roce 2008 na pouhých 8 % v roce 2022. Jednotky s 10–19 zaměstnanými osobami zaznamenaly pokles ze 7 % na 3 %, podíl jednotek s 20–49 zaměstnanými osobami spadl ze 4 % na 2 % a v případě podniků s 50–249 zaměstnanými osobami došlo ke snížení ze 17 % na 13 %.

Podíl obchodní marže na tržbách za prodané zboží v maloobchodu s kosmetickými a toaletními výrobky ve sledovaném období kolísal kolem průměrné hodnoty 34,7 %, v roce 2022 byl 37,4 %. Marže malých a středních jednotek převyšovala marži velkých podniků v průměru o 6,4 procentního bodu.

V porovnání s celým odvětvím maloobchodu v průběhu celého sledovaného období převyšovala obchodní marže velkých podniků s kosmetickými a toaletními výrobky marži všech velkých maloobchodních podniků průměrně o 8,0 p. b., v roce 2022 to bylo konkrétně 34,9 % proti 26,8 %. Malé a střední podniky s kosmetickými a toaletními výrobky měly v celém sledovaném období také vyšší obchodní marži než stejně velké jednotky v maloobchodě celkem, a to průměrně o 14,2 p. b.

Pozn.: Malé a střední podniky mají 0–249 zaměstnaných osob, velké podniky mají 250 a více zaměstnaných osob.

Struktura tržeb podle velikosti podniků (%)

Zdroj: ČSÚ