V maloobchodě nejvíce vzrostl prodej přes internet
27. 03. 2017
Statistiky Věda, inovace, digitalizace Digitální společnost - používání ICT ICT v podnicích
V maloobchodě (CZ-NACE 47) se neočištěné tržby meziročně reálně (po vyloučení inflace) zvyšovaly ve všech měsících roku 2016. Nejnižší růst (o 1,7 %) byl vykázán v červenci, kdy bylo i kvůli státním svátkům o tři pracovní dny méně než v červenci 2015. Naopak nejvyššího meziročního zvýšení tržeb (o 9,7 %) bylo dosaženo v únoru, k čemuž přispěl vyšší počet dní v loňském přestupném roce. Od roku 2008 byl celkový růst maloobchodních tržeb (o 5,6 %) v roce 2016 druhý nejvyšší. Výrazněji rostly tržby jen v roce 2015, a to o 6,3 %. Největší vliv na výsledný růst měl prodej nepotravinářského zboží a prodej potravin. Růst vykázal i prodej pohonných hmot.
Index maloobchodních tržeb v EU28 v roce 2016
Internetový prodej stále roste
Nepotravinářské zboží bez pohonných hmot zaznamenalo v loňském roce růst o 6,8 %. Nejvyššího meziročního zvýšení tržeb dosáhl již tradičně prodej zboží prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (o 21,9 %). Oproti bazickému roku 2010 vzrostl na téměř trojnásobnou hodnotu (index = 281,4 %). Ze sortimentních skupin nepotravinářského zboží se nejvíce dařilo prodeji výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (+7,0 %). Do této skupiny patří například podniky prodávající sportovní oblečení, knihy nebo hračky. Druhý nejvyšší meziroční růst vykázal prodej výrobků pro domácnost, který vzrostl o 6,0 %. Sem se řadí například prodejci nábytku, elektroniky nebo potřeb pro zahrádkáře.
Pokles tržeb vykázal jen prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 0,7 %), který má ale na celý maloobchod zanedbatelný vliv.
Za pohonné hmoty utržili obchodníci více
Prodej pohonných hmot v roce 2016 vzrostl reálně o 7,5 %. Obchodníci ale utržili oproti předchozímu roku nominálně o 3,0 % méně. Na to měl vliv především pokles cen, který byl poprvé zaznamenán na konci roku 2014. Ten se držel po celý rok 2015 a i většinu roku 2016. Teprve v prosinci 2016 deflátor za pohonné hmoty meziročně vzrostl a obchodníci utržili (v běžných cenách) o 11,3 % více.
Tržby za potraviny meziročně vzrostly o 3,3 %. Ve specializovaných prodejnách se v roce 2016 zvýšily nejvíce za posledních 11 let, a to o 3,6 %. Pokles byl zaznamenán jen v červenci, v ostatních měsících tržby vzrostly. Ve srovnání s průměrem roku 2010 byly ale stále o 3,9 % nižší. Nespecializované prodejny s převahou potravin, kam patří i největší obchodní řetězce, vykázaly meziročně růst o 3,2 %.
Tržby devíti největších maloobchodních řetězců (v běžných cenách) se v roce 2016 meziročně zvýšily o 1,7 %. Za celou časovou řadu (od roku 2010) se jedná o druhý nejnižší růst. V roce 2012 celkové tržby vzrostly jen o 1,5 %. Za zboží byl však vykázán růst o 3,7 %, shodně za potraviny i za nepotravinářské zboží.
Tržby v maloobchodě v ČR v letech 2010–2016 (stálé ceny, trend, 2010 = 100)
Také v EU28 zpomalilo tempo růstu
Maloobchodní tržby v České republice za rok 2016 očištěné o počet pracovních dní meziročně reálně vzrostly o 5,1 %. V souhrnu za celou Evropskou unii se zvýšily o 2,8 %. Od roku 2011 byla Česká republika vždy nad úrovní meziročního vývoje EU28. V ČR tržby rostly šestým nejvyšším tempem, vyšší růst vykázalo pouze Lucembursko (o 14,0 %), Rumunsko (o 13,3 %), Litva (o 6,7 %), Polsko (o 6,4 %) a Velká Británie (o 5,5 %). Pokles byl zaznamenán jen v Belgii (o 2,2 %), ve většině ostatních zemí tržby rostly.
Ve všech sousedních zemích tržby rostly nejvíce v Polsku (o 6,4 %). Na Slovensku byly meziročně vyšší o 2,2 % a v Německu o 1,1 %. V Rakousku se tržby zvýšily o 0,7 %.
Více se dočtete zde: Obchod, pohostinství, ubytování , Služby