Přejít k obsahu

Staré pneumatiky se stávají surovinou

Pavel Černý

10. 12. 2024

  • Statistiky
  • Společnost
  • Životní prostředí
  • Odpady

Podíl pneumatik, které se po skončení své životnosti využívají materiálově, narůstá.

Zpětný odběr pneumatik není regulován evropskou legislativou a povinnosti výrobců a distributorů pneumatik na českém trhu stanoví zákon č. 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností.

Ten nařídil od roku 2022 zpětně odebírat nejméně 80 % z průměrné hmotnosti pneumatik, které byly uvedeny na trh v předchozích třech letech. Do roku 2020 se úroveň zpětného odběru počítala pouze z množství dodaného na trh v aktuálním roce. Pro 30 % ze zpětně odebraných pneumatik musejí výrobci a distributoři zajistit recyklaci a přípravu k opětovnému použití.

Data Ministerstva životního prostředí ukazují, že množství zpětně odebraných pneumatik se od roku 2014 každoročně zvyšuje. V roce 2021 dosáhla úroveň zpětného odběru 81,9 %, a stanovený cíl tak byl splněn. Množství pneumatik dodaných na trh, na které se vztahuje povinnost zpětného odběru, od roku 2012 začalo výrazněji stoupat, a to zejména z důvodu zvyšování počtu povinných osob zapojených do systému vykazování. To ministerstvo vysvětluje zlepšením vymahatelnosti povinností díky nové legislativě platné od roku 2014. Nárůst pokračoval až do roku 2019, a následně došlo k poklesu množství pneumatik uvedených na trh o 5,54 %. Příčinou byla pravděpodobně pandemie onemocnění covid-19 a s ní spojená restriktivní opatření, jež omezila jak možnosti prodeje, tak i cestování. Po rozvolnění trhu množství prodaných pneumatik opět značně narostlo. V roce 2021 bylo uvedeno na český trh 106 630,82 tun pneumatik, a zpětně odebráno 79 399,77 tun.

Pneumatiky na českém trhu

Zdroj: Ministerstvo životního prostředí

Pozn.: Až do roku 2020 se úroveň zpětného odběru stanovovala pouze z údajů v aktuálním roce, od roku 2021 se odebrané množství v aktuálním roce poměřuje s průměrným množstvím uvedeným na trh za předchozí tři roky.

Dominantními způsoby využití zpětně odebraných pneumatik jsou materiálové a energetické využití. Až na výkyv v roce 2019 význam materiálového využití stále narůstal, na úkor využití energetického. V roce 2021 bylo materiálově využito 62,10 % zpětně odebraných pneumatik, energeticky 33,21% a protektorováno bylo 0,61 % pneumatik.

Nejčastější způsoby nakládání se zpětně odebranými pneumatikami

Zdroj: Ministerstvo životního prostředí