Pokles tržeb v maloobchodě
26. 01. 2021
Statistiky Hospodářská odvětví Obchod Krátkodobé statistiky obchodu
Maloobchodníkům tržby za první tři čtvrtletí 2020 meziročně klesly. Růst tržeb si udržel pouze prodej nepotravinářského zboží, zejména zvýšením nákupů prostřednictvím internetu.
Neočištěné tržby v maloobchodě (CZNACE 47) za leden až září 2020 reálně meziročně klesly o 0,4 %. Nerovnoměrný vývoj tržeb ovlivnila opatření na zamezení šíření koronaviru, kvůli kterým byla řada maloobchodních prodejen určitou dobu uzavřena nebo měla omezený provoz. V prvním čtvrtletí tržby v maloobchodě reálně meziročně vzrostly o 1,8 %, a to díky vyššímu prodeji potravin i nepotravinářského zboží. U potravin meziroční růst tržeb navíc zrychlil, naopak u nepotravinářského zboží tempo růstu výrazně zpomalilo. Ve druhém čtvrtletí převládal pokles tržeb v maloobchodě, celkem o 3,8 %. Ve třetím čtvrtletí se na růstu tržeb o 1,0 % podílel pouze prodej nepotravinářského zboží. Prodej pohonných hmot zaznamenal pokles oproti minulému roku ve všech třech uplynulých čtvrtletích.
Internetové obchody s dvouciferným růstem
Tržby za nepotravinářské zboží (bez pohonných hmot) za první tři čtvrtletí tohoto roku reálně meziročně vzrostly o 1,3 %, což je o 7,1 procentního bodu méně než v předchozím srovnatelném období. Je to nejpomalejší tempo růstu v prvních třech čtvrtletích za posledních sedm let. Na růstu tržeb za nepotravinářské zboží se podílel zejména internetový a zásilkový prodej, který vzrostl o 25,3 %. K dvoucifernému meziročnímu růstu tržeb internetového a zásilkového prodeje došlo, stejně jako v minulých letech, ve všech devíti měsících letošního roku. V samotném dubnu vzrostl prodej dokonce o 49,3 % oproti stejnému měsíci předchozího roku. Uzavření kamenných obchodů v době opatření proti šíření koronaviru vedlo k tomu, že prodejci i zákazníci začali ve větší míře využívat možnosti prodeje a nákupu prostřednictvím internetu.
Z hlediska sortimentu nepotravinářského zboží se v meziročním srovnání ve stálých cenách za letošní tři čtvrtletí nejvíce dařilo prodeji ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím a s výrobky pro domácnost, kde tržby vzrostly o 3,5 % až 4,1 %. Naproti tomu méně se utržilo v obchodech s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 6,8 %) a s oděvy a obuví (o 24,9 %).
Tržby v prodejnách s potravinami se za letošní první tři čtvrtletí snížily reálně meziročně o 0,2 %, předtím naposledy klesly v roce 2013. Tržby v běžných cenách ovšem vlivem zvýšení cen potravin vzrostly o 4,7 %. Stejně jako loni, i letos se prodej ve stálých cenách za první tři čtvrtletí vyvíjel protichůdně ve specializovaných a nespecializovaných prodejnách. Specializované prodejny vykázaly meziroční pokles tržeb (o 9,9 %), naopak nespecializované prodejny s převahou potravin růst (o 0,4 %).
Za první tři čtvrtletí 2020 z celkových tržeb maloobchodních řetězců s 1 000 a více zaměstnanci zařazených do odvětví „nespecializované prodejny s převahou potravin“ tvořily tržby za potraviny 80,7 %, za nepotravinářské zboží včetně pohonných hmot 15,2 % a za vlastní výrobky a služby 4,1 %. Alkoholické nápoje a tabákové výrobky, které patří do sortimentu potravin, tvořily na celkových tržbách řetězců 9,0 %, resp. 1,6 %.
Prodej pohonných hmot za první tři čtvrtletí letošního roku klesl reálně meziročně o 7,4 %, přičemž naposledy byl pokles zaznamenán před sedmi lety. V běžných cenách obchodníci utržili meziročně o 15,8 % méně vlivem poklesu cen pohonných hmot od března 2020.
Mezinárodní srovnání
Tržby v maloobchodě po očištění od sezónních a kalendářních vlivů se v září 2020 v ČR zvýšily reálně meziročně o 0,5 %. Tento růst byl pod průměrem EU27, kde tržby vzrostly o 2,5 %. Devatenáct zemí evropské sedmadvacítky zaznamenalo růst, v osmi zemích došlo naopak k poklesu. Nejvíce se dařilo obchodníkům v Irsku (růst o 12,7 %), nejméně na Maltě a v Bulharsku (pokles o 9,2 %, resp. o 9,8 %). Všechny sousední země vykázaly vyšší růst než ČR. Polsko o 6,1 %, Slovensko o 5,6 %, Německo o 4,9 % a Rakousko o 4,4 %.
Tržby v maloobchodě s potravinami a nepotravinářským zbožím (stálé ceny, sezónně očištěno, %)
Článek si můžete přečíst také v časopisu Statistika&My.
Více se dočtete zde: Obchod, pohostinství, ubytování , Služby