Přejít k obsahu

Mezi evropské oblasti s nejhustší dálniční sítí patří i Praha

Pavel Hortig

14. 10. 2020

  • Statistiky
  • Události
  • Svět
  • Regiony a země
  • Mezinárodní data

Nejvyšší regionální hustotou dálnic v Evropské unii se vyznačují evropská hlavní města, velká průmyslová centra a také okolí nejvýznamnějších námořních přístavů. Rekordmanem je Budapešť, následovaná Vídní, Madridem, Prahou a Berlínem, uvádí Evropský statistický úřad.

Většina evropských metropolí a dalších velkých měst je obklopena okruhem dálnic, které uspokojují vysoké nároky silniční dopravy procházející těmito centrálními oblastmi. Výsledkem je mohutná dálniční infrastruktura kolem hlavních měst, jako je Budapešť (120 km na 1 000 km2), Vídeň (109 km na 1 000 km2), Madrid (96 km na 1 000 km2), Praha a Berlín (shodně 91 km na 1000 km2).

Hustota dálnic často klesá s velikostí regionu, protože tyto dopravní tepny se obvykle nacházejí v bezprostřední blízkosti měst. Míra uváděná pro relativně malou oblast Vídně je proto vyšší, než pro mnohem větší oblast Île-de-France, kde se nachází i Paříž, i když je dálniční síť ve francouzském hlavním městě sama o sobě rozsáhlejší, upozorňuje Eurostat.

Mezi další regiony s vysokou hustotou dálnic patří městská aglomerace Randstad v západní části Nizozemska s provinciemi Zuid-Holland (127 km na 1000 km2), Utrecht (125 km na 1000 km2) a Noord-Holland (108 km na 1000 km2).

Rozsáhlou dálniční sítí oplývají také hlavní námořní přístavy Německa. Průměry regionů Brémy (205 km na 1000 km2) s přístavem Bremerhaven a Hamburk (114 km na 1 000 km2) se proto řadí k nejvyšším v celé EU.

Hustota dálnic na evropských ostrovech je obecně velmi nízká, protože se na tato území obvykle není možné dopravit po silnici. Místo toho se spoléhají na námořní nebo leteckou dopravu. Přesto dosahuje hustota dálnic na Kanárských ostrovech poměrně vysoké úrovně 37 km na 1 000 km2.

Více zde.