Maloobchod s potřebami pro kutily
04. 01. 2022
Statistiky Hospodářská odvětví Obchod Roční (strukturální) statistiky obchodu
Tón v maloobchodu se železářským zbožím, barvami, sklem a potřebami pro kutily u nás udávají velké firmy s rozsáhlými sítěmi provozoven.
Maloobchod se železářským zbožím, barvami, sklem a potřebami pro kutily (CZ-NACE 47.52) zahrnuje podniky, u nichž maloobchodní prodej s tímto sortimentem převažuje. Patří do něj také maloobchod se stavebními materiály, sekačkami na trávu nebo saunami a provozují ho jak velké hobby markety, tak i malé prodejny. Tento segment reprezentuje zhruba 6% podíl na tržbách v celém maloobchodě a taktéž na počtu zaměstnaných osob.
Ubývají jen malé podniky
Počet podniků působících v maloobchodu s potřebami pro kutily se snížil z 5 078 v roce 2008 na 3 430 v roce 2019. Podnik je zde vymezen právní subjektivitou, nejedná se tedy o počty jednotlivých prodejen. Např. řetězec s několika desítkami maloobchodních provozoven je ve výčtu zastoupen pouze jedenkrát, stejně jako jednotlivá prodejna vlastněná fyzickou osobou v okresním městě.
Pokles počtu byl zaznamenán především ve skupině podniků, které mají méně než 20 zaměstnaných osob. Podniků s více než 250 zaměstnanými osobami bylo v roce 2019 celkem 7, tedy o 1 více než v roce 2008. Počet zaměstnaných osob ve velkých podnicích se mezi lety 2008–2019 zvýšil o 1 533, tj. o 22 %. V celém segmentu si však počet zaměstnaných osob zachovává zhruba stejnou úroveň. Celkové tržby ve velkých podnicích se ve sledovaném období zvýšily o 13,2 mld. Kč, tj. o 50,6 %. Uvedené trendy naznačují, že dochází ke koncentraci trhu a maloobchodní řetězce s více pobočkami a zaměstnanci jsou na vzestupu.
Celkové tržby (mil. Kč)
![](/soubory/statistika-a-my/2022/01/Brzobohata_graf3.png)
Ubývají jen malé podniky
Počet podniků působících v maloobchodu s potřebami pro kutily se snížil z 5 078 v roce 2008 na 3 430 v roce 2019. Podnik je zde vymezen právní subjektivitou, nejedná se tedy o počty jednotlivých prodejen. Např. řetězec s několika desítkami maloobchodních provozoven je ve výčtu zastoupen pouze jedenkrát, stejně jako jednotlivá prodejna vlastněná fyzickou osobou v okresním městě.
Pokles počtu byl zaznamenán především ve skupině podniků, které mají méně než 20 zaměstnaných osob. Podniků s více než 250 zaměstnanými osobami bylo v roce 2019 celkem 7, tedy o 1 více než v roce 2008. Počet zaměstnaných osob ve velkých podnicích se mezi lety 2008–2019 zvýšil o 1 533, tj. o 22 %. V celém segmentu si však počet zaměstnaných osob zachovává zhruba stejnou úroveň. Celkové tržby ve velkých podnicích se ve sledovaném období zvýšily o 13,2 mld. Kč, tj. o 50,6 %. Uvedené trendy naznačují, že dochází ke koncentraci trhu a maloobchodní řetězce s více pobočkami a zaměstnanci jsou na vzestupu.
Počty zaměstnaných osob
![](/soubory/statistika-a-my/2022/01/Brzobohata_graf1.png)
Tržby velkých rostou rychleji
Průměrná mzda přepočtená na jednu fyzickou osobu ukazuje, že průměrné mzdy rostou napříč velikostními skupinami stejným tempem, ale průměrné mzdy ve velkých podnicích jsou výrazně vyšší – až o 10 tisíc Kč v roce 2019. Zaměstnanci malých a středních podniků přitom ve sledovaném období brali průměrně zhruba o 2–3 tisíce Kč více, než byla průměrná mzda v malých podnicích v celém maloobchodě, a mzdy ve velkých podnicích s potřebami pro kutily převyšovaly průměr velkých podniků za celý maloobchod přibližně o 4–7 tisíc Kč.
Tržby za prodané zboží kopírují celkový ekonomický vývoj v zemi. I v odvětví maloobchodu s potřebami pro kutily se projevily dopady krize z roku 2008 pozvolným a dlouhodobým útlumem a oživení nastalo až od roku 2015. V tomtéž roce došlo také k výrazné změně ve struktuře velikostních skupin podniků. Fúzí několika do té doby samostatných firem vznikl nový velký podnik, který se zařadil do velikostní skupiny s 250 a více zaměstnanými osobami.
Celkové tržby velkých podniků od roku 2015 rostou rychlejším tempem než tržby malých a středních podniků. Zatímco v roce 2008 tvořily tržby generované podniky s 250 a více zaměstnanými osobami 41 % tržeb odvětví potřeb pro kutily, v roce 2019 to bylo již 55 %. Opačný trend zaznamenaly nejmenší jednotky s 0–9 zaměstnanými osobami, u nichž došlo k poklesu ze 33 % v roce 2008 na 23 % v roce 2019. Podíl podniků s 20–249 zaměstnanými osobami zůstal v obou srovnávaných letech zhruba stejný. Podíl celkových tržeb podniků s 10–19 zaměstnanci poklesl z 11 % v roce 2008 na 8 % v roce 2019.
Průměrná mzda na 1 fyzickou osobu (Kč)
![](/soubory/statistika-a-my/2022/01/Brzobohata_graf2.png)
Rozdíl v maržích klesá
Podíl obchodní marže na tržbách za prodané zboží byl u velkých maloobchodních jednotek vždy vyšší než u malých a středních, a to až o více než 10 % v letech 2008–2014. Od roku 2015 do roku 2019 se podíl obchodní marže na tržbách za prodané zboží u velkých podniků snížil a rozdíl oproti malým a středním podnikům se pohybuje v rozmezí 6–7 %.
Velké podniky s potřebami pro kutily prodávaly v roce 2019 své zboží s marží 32,3 %, zatímco velké podniky v celém maloobchodu měly obchodní marži 26,8 %. Přestože marže velkých podniků s potřebami pro kutily byly v celém sledovaném období vyšší než v celém maloobchodě, rozdíl se postupně snižoval ze 13 procentních bodů v roce 2008 na 6 v roce 2019. Oproti tomu malé a střední podniky s potřebami pro kutily mají ve srovnání s malými a středními podniky v celkovém odvětví maloobchodu marži stejnou nebo mírně nižší (o zhruba 1 %).
Podíl výkonů včetně obchodní marže po odečtení spotřeby materiálu, energie a nákladů na služby na jednu zaměstnanou osobu udává přidanou hodnotu na zaměstnanou osobu. U všech velikostních kategorií podniků tento ukazatel zhruba do roku 2015 klesal a následně došlo k jeho růstu. Pokles i nárůst jsou přitom strmější u velkých podniků s více než 250 zaměstnanými osobami, které také vykazují výrazně vyšší přidanou hodnotu na zaměstnance než podniky malé. Výraznější nárůst v tomto segmentu podniků souvisí s vyšší hladinou tržeb.
Podíl obchodních marží na tržbách za prodané zboží (%)
![](/soubory/statistika-a-my/2022/01/Brzobohata_graf4.png)
Přidaná hodnota na zaměstnanou osobu ( tis. Kč)
![](/soubory/statistika-a-my/2022/01/Brzobohata_graf5.png)
Článek si můžete také přečíst také v časopise Statistika&My.
Více se dočtete zde: Obchod, pohostinství, ubytování , Služby