Jak se měří důvěra v ekonomiku
24. 09. 2024
Statistiky Ekonomika Konjunkturální průzkumy
Na stránkách tohoto časopisu zveřejňujeme pravidelně každý měsíc údaje vypovídající o tom, jaká je „důvěra v ekonomiku“. Co to ale vlastně znamená?
Za vším stojí tzv. konjunkturální průzkumy. Jedná se o statisticko-ekonomickou disciplínu, která má za cíl poskytovat aktuální informace pro hodnocení a analýzu ekonomického vývoje a pro detekci bodů zvratu v ekonomických cyklech. Slouží k monitorování současné hospodářské situace v daném státě nebo v rámci EU27, případně v zemích eurozóny.
Velkou předností je včasnost
Jednou z největších předností konjunkturálních průzkumů je včasnost. Zjednodušeně řečeno, jejich výsledky jsou publikovány ještě před skončením daného měsíce, zatímco na výsledky konvenčních, tzv. „tvrdých“ statistik si uživatelé musejí počkat dalších minimálně 35 dní od posledního dne v měsíci. Konjunkturální průzkumy tak lze trochu nadneseně označit jako okno s výhledem do budoucího vývoje ekonomiky.
Odborný odhad budoucího vývoje
Konjunkturální průzkumy se provádějí převážně v podnikatelské sféře. Šetření probíhá pravidelně každý měsíc v oblasti průmyslu, stavebnictví, obchodu a ve vybraných odvětvích služeb. Zjišťování názorů podnikatelů se uskutečňuje pomocí jednoduchých otázek v konjunkturálním dotazníku, které se týkají mnoha oblastí. Respondenti například uvádějí, jaký očekávají vývoj v jejich hlavní ekonomické činnosti, jak předpokládají, že se v jejich podniku bude vyvíjet zaměstnanost, ekonomická situace nebo ceny výrobků, zboží či služeb.
Součástí konjunkturálního průzkumu jsou rovněž spotřebitelské průzkumy. Ty vypovídají obecně o úmyslech domácností, zejména o ochotě utrácet za nákupy či investovat do spoření. Zabývají se ale též finanční situací domácností a jejich pohledem na vývoj v našem státě. Společným rysem konjunkturálních průzkumů je, že odpovědi nemají číselnou formu (např. jaké množství produktů se vyrobí nebo o kolik % stoupne výroba), ale hodnotí budoucnost pomocí obecnějších výrazů, například „lepší“, „stejný“, „horší“. Poskytování takovýchto informací bývá pro respondenty obvykle jednodušší než uvádění přesných čísel, přitom však vzhledem k jejich znalosti daného oboru je toto hodnocení velmi spolehlivé.
Očekávaný vývoj v jednotlivých odvětvích je pak kvantifikován prostřednictvím konjunkturálních indikátorů, též nazývaných indikátory důvěry. Základními výstupy v podnikatelské sféře jsou indikátor důvěry v průmyslu, indikátor důvěry ve stavebnictví, indikátor důvěry v obchodě a indikátor důvěry ve vybraných odvětvích služeb. Ve spotřebitelské sféře se jedná o indikátor důvěry spotřebitelů.
Vývoj tří základních indikátorů důvěry
Zdroj: ČSÚ
Co je to vlastně indikátor důvěry
Jedná se o průměr sezonně očištěných sald dílčích vybraných ukazatelů, z nichž se každý indikátor sestavuje. Jak již bylo zmíněno výše, respondenti v podnikatelské části konjunkturálních průzkumů mohou na většinu otázek zjišťovaných dotazníkem odpovědět výběrem jedné ze tří nabízených odpovědí (zvýší/ nezmění/sníží; zlepší/nezmění/zhorší atd.). U každé konkrétní otázky se zjistí procentuální podíl kladných a záporných odpovědí, a jejich rozdíl tvoří tzv. konjunkturální saldo. Výsledné saldo se následně očišťuje od sezonních vlivů, aby bylo možné výsledky srovnávat v čase. Hodnota konkrétního indikátoru je pak průměrem sezonně očištěných sald otázek vstupujících do jeho výpočtu. Zjednodušeně platí, že čím vyšší kladná hodnota daného indikátoru je, tím lépe. Kladný výsledek značí, že se důvěra v ekonomiku zvyšuje, firmy jsou v dobré kondici, a lze očekávat dobrá čísla i v následných konvenčních relevantních statistikách.
Z dílčích odvětvových indikátorů důvěry podnikatelů a indikátoru důvěry spotřebitelů se jako další krok sestavuje souhrnný indikátor důvěry, označovaný také jako indikátor ekonomického sentimentu. Český statistický úřad ho konstruuje od roku 1998, kdy se poprvé začala zjišťovat důvěra v ekonomiku mezi spotřebiteli.
Salda sezónně očištěných indikátorů důvěry
Zdroj: ČSÚ
Harmonizace umožnuje mezinárodní srovnání
Vzhledem k významu, který konjunkturální průzkumy pro sledování hospodářského vývoje v Evropské unii mají, jsou tyto průzkumy v rámci Evropy harmonizované a tvoří součást informačního systému Evropské unie. Spadají do programu Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys, zastřešovaného Evropskou komisí, která na provádění konjunkturálních průzkumů pravidelně přispívá v rámci grantového programu.
V praxi to znamená, že členské státy EU a státy začleněné do výše zmíněného harmonizovaného programu provádějí konjunkturální průzkumy podle sjednocené metodiky vydané Evropskou komisí. Harmonizace v evropském prostoru tak umožňuje porovnávat data napříč všemi zeměmi EU. Výsledky publikované na nadnárodní úrovni jsou hojně využívány nejen samotnou Evropskou komisí, ale také OECD, Evropskou centrální bankou a mnoha analytickými institucemi.
Slovníček pojmů
Indikátor důvěry v průmyslu je průměr sezonně očištěných sald tří ukazatelů (hodnocení současné celkové poptávky, zásoby hotových výrobků na skladech s opačným znaménkem a očekávaný vývoj výrobní činnosti v nejbližších třech měsících).
Indikátor důvěry ve stavebnictví je průměr sezonně očištěných sald dvou ukazatelů (hodnocení současné celkové poptávky po stavebních pracích a očekávaný vývoj zaměstnanosti v příštích třech měsících).
Indikátor důvěry v obchodě je průměr sezonně očištěných sald tří ukazatelů (hodnocení současné ekonomické situace podniků v obchodě, hodnocení současného stavu zásob zboží na skladech s opačným znaménkem a očekávaný vývoj ekonomické situace podniků v příštích třech měsících).
Indikátor důvěry ve vybraných odvětvích služeb je průměr sezonně očištěných sald tří ukazatelů (hodnocení současné ekonomické situace podniků ve službách, hodnocení současné poptávky po službách a očekávaná poptávka v nejbližších třech měsících).
Indikátor důvěry spotřebitelů je průměr sezonně očištěných sald čtyř ukazatelů (očekávání domácností ohledně vývoje celkové hospodářské situace v Česku, hodnocení současné finanční situace domácností, očekávaní vývoje finanční situace domácností v nejbližších dvanácti měsících a očekávané velké nákupy spotřebitelů).