Internetový prodej roste
16. 05. 2014
Statistiky Věda, inovace, digitalizace Digitální společnost - používání ICT ICT v podnicích
Podíl celkových tržeb maloobchodu realizovaných prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby se na maloobchodu bez potravinářského zboží a pohonných hmot mezi roky 2005 a 2012 zvýšil o více než pět procent. Podíl této formy maloobchodního prodeje přitom ve sledovaném období bez výkyvů kontinuálně stoupá.
Prodej rostl i za krize
Internetové obchody jako jedny z mála skupin maloobchodních podniků vykazovaly rostoucí tendence i v obdobích, kdy domácnosti vlivem zhoršené ekonomické situace začaly šetřit, což se projevilo stagnací celkových maloobchodních tržeb (ve stálých cenách). Přestože od roku 2011 dochází k mírnému oživení maloobchodu s nepotravinářským zbožím mimo pohonných hmot, růst celkových tržeb v maloobchodě prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby je výrazně vyšší. Celkové tržby internetového maloobchodu ve stálých cenách se zvýšily od roku 2010 do roku 2013 o téměř 50 procent.
Formy prodeje
ČSÚ ve statistice obchodu zjišťuje a zveřejňuje data rozdělená podle převažující ekonomické činnosti podnikajících subjektů. Mezinárodní odvětvová klasifikace NACE rozlišuje prodej ve specializovaných a nespecializovaných prodejnách podle druhu prodávaného zboží, a pak další formy prodeje bez rozlišení sortimentu. ČSÚ tak má k dispozici informace o objemu tržeb za zboží prodávané v maloobchodě s převahou internetové formy spolu se zásilkovou službou (CZ-NACE 47.91), kde se však jednotlivé druhy prodávaného zboží nerozlišují.
Rychlý rozvoj internetového obchodování nastolil však další otázky, na které statistika členěná pouze podle odvětvového třídění neuměla odpovědět. A to konkrétně, jak se rozvíjí internetové obchodování oddělené od zásilkové služby, jak se rozvíjí u obchodníků se specializovanými i nespecializovanými prodejnami a, v neposlední řadě, jaký druh zboží se přes internet nejvíce prodává.
Protože takové informace dosud chyběly, rozhodl se ČSÚ provést v roce 2012 samostatné šetření zaměřené na zodpovězení těchto otázek. Šetření proběhlo výběrově u podniků odvětvově zatříděných do maloobchodu, kromě prodeje motorových vozidel.
První část šetření byla zaměřena na zjištění, zda obchodníci využívají internetové formy prodeje a jaká část tržeb byla v roce 2011 přes internet realizována. Druhá část šetření měla za cíl zjistit strukturu zboží, které se v České republice touto formou nejvíce prodávalo, případně na jaké skupiny zboží se internetový prodej zaměřoval.
Pro přehlednost byly jednotlivé druhy zboží rozděleny do 11 skupin. Výsledky zjišťování podílu tržeb v internetovém prodeji podle jednotlivých druhů sortimentního zboží nepřinesly žádné překvapivé informace. Nejvíce se, podle očekávání, přes internet prodávaly počítače, mobilní telefony a celkově elektronika a další elektrospotřebiče. Jejich podíl na tržbách byl i vzhledem k jejich ceně největší – dohromady více než 60 %.
Další větší kategorií, i když vzhledem k podstatně nižším cenám jednotlivých výrobků s výrazně nižším podílem, byla kosmetika s 9% podílem internetových tržeb.
Téměř osm procent tržeb tvořilo dohromady také sportovní zboží a výrobky pro kulturní rozhled a zájmovou činnost, kam patří např. knihy, hračky, dárkové a umělecké předměty, hudební nahrávky apod. Nejméně se přes internet prodávaly potraviny, nápoje a tabák a stavební a železářské zboží. Po tomto zboží převládá poptávka v klasických kamenných prodejnách.
Podíl celkových tržeb za maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby na maloobchodě bez potravinářského zboží a pohonných hmot (2005–2012, v %)
Struktura prodejů
Zajímavé je porovnání struktury prodejů jednotlivých druhů zboží přes internet v internetových obchodech, tedy tam, kde tato forma prodeje převládá, a v tzv. „kamenných“ obchodech, kde je tato forma pouze formou doplňkovou. Například prodej počítačů a komunikačního zařízení tvořil v roce 2011 z celkového objemu zboží prodaného přes internet v internetových obchodech 43 % tržeb, zatímco v „kamenných“ obchodech pouze 11 % tržeb z celkových tržeb realizovaných přes internet. Velký podíl měly v těchto obchodech tržby za potřeby pro domácnost (kromě elektrospotřebičů) a také oděvy a obuv, které v internetových obchodech tvořily podstatně nižší část.
Vývoj tržeb ve stálých cenách od roku 2001 (průměr roku 2010 = 100)
Co ukázala analýza ČSÚ
Analýza výsledků tohoto šetření mimo jiné ukázala, že podniky s maloobchodními prodejnami začaly zavádět jako vedlejší formu možnost elektronického objednávání zboží, avšak i obchody s převahou internetového prodeje zřizovaly maloobchodní prodejny nebo prodejní sklady, kde má zákazník možnost si zboží nejen vyzvednout, ale i prohlédnout. Dnes hranice mezi zásilkovým prodejem a prodejem přes internet téměř neexistuje a i hranice mezi prodejem v kamenných a internetových prodejnách je značně neostrá.
Bylo prokázáno, že internetová forma realizace maloobchodního prodeje tvoří nezanedbatelnou část maloobchodu a předpokládá se, že s postupem rozvoje dalších elektronických forem (např. v rámci sociálních sítí) se bude i nadále rozvíjet a její podíl zvyšovat. U některého sortimentu zboží, zejména potravin a zboží denní potřeby, zřejmě nebude mít nikdy dominantní podíl. Přesto se ukazuje, že i velké obchodní řetězce s převahou prodeje potravin využívají nebo uvažují o zavedení této formy prodeje. Naopak, zejména u sortimentu zboží dlouhodobé potřeby, kde pro rozhodování spotřebitele o koupi konkrétního výrobku rozhodují více technické parametry, je obliba tohoto způsobu nakupování již v současné době vysoká a bude pravděpodobně nadále stoupat. Jen čas ukáže, jak se jednotlivé formy budou vyvíjet a nakolik se budou vzájemně prolínat.
Více údajů o internetovém maloobchodu najdete na www.czso.cz.
Struktura tržeb za zboží realizovaných prostřednictvím internetu (CZ-NACE 47.91, v %)
Více se dočtete zde: Obchod, pohostinství, ubytování , Služby