Přejít k obsahu

Zájem o Minisčítání byl veliký

Petra Kolářová

21. 01. 2016

  • Události
  • Česko
Do Minisčítání 2015 se zapojilo 614 českých škol. To je nejvíc ze všech tří ročníků tohoto osvětového projektu organizovaného Českým statistickým úřadem.

Minisčítání 2015 se zúčastnilo 29 628 dětí z 1 783 tříd. Nejvíce žáků se zapojilo v Pardubickém a Středočeském kraji, nejméně v Karlovarském a Královéhradeckém kraji. Vyplňování elektronického dotazníku, který čítal 19 otázek, probíhalo od 1. října do 13. listopadu 2015. Většina respondentů byla ve věku 11 až 14 let.

Klíčový je učitel

Z výsledků, mimo jiné, vyplývá, že nejoblíbenějšími školními předměty jsou tělocvik, angličtina, matematika a informatika a že 41% vliv na oblíbenost předmětu má učitel. Ukázalo se také, že mezi pět povolání, o kterých děti do budoucna nejčastěji uvažují, patří veterinář, učitel, kuchař, policista nebo doktor. Celkem 71 dětí uvedlo, že se chtějí stát miliardářem či milionářem, potažmo bilionářem, multimiliardářem či multimilionářem, a 17 prezidentem.
Co se týče jazykové vybavenosti, 82 % žáků uvedlo, že je s to domluvit se na základní úrovni anglicky, 3 % německy a 2 % rusky. Polštinou, francouzštinou, španělštinou nebo italštinou vládne už o poznání méně jedinců. Skoro 1 400 žáků pak uvedlo, že jim k tomu, aby si v zahraničí koupili jídlo, stačí neverbální komunikace.

Účast v jednotlivých ročnících Minisčítání

Účast v jednotlivých ročnících Minisčítání
Zdroj: ČSÚ

Minisčítání odhalilo trendy ve společnosti

Minisčítání 2015, jehož smyslem bylo zvýšit statistickou gramotnost mládeže, odhalilo i některé trendy současné informační společnosti. „Ptali jsme se, kdy děti dostaly svůj první mobilní telefon. 66 % z nich se přihlásilo k tomu, že ještě na prvním stupni. 22 % dokonce ještě před zahájením povinné školní docházky. 9 % žáků až po absolvování 5. třídy. Pouze 3 % dětí mobil nemají. Zajímavé také bylo, že 97 dětí vidí svou budoucí kariéru v youtuberství,“ shrnula Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ.
Kompletní výsledky Minisčítání jsou dostupné na webových stránkách www.miniscitani.cz. Umožňují srovnávat data mezi jednotlivými třídami, školami, městy či regiony, a to i v kombinaci různých kritérií. Vygenerované údaje lze exportovat. Učitelé s nimi mohou pracovat v hodinách prostřednictvím tabulek a grafů v různých formátech.
Projekt ČSÚ pro školy uspěl i v soutěži Eduína 2015. Získal třetí místo v hodnocení odborné poroty, a zabodoval tak v konkurenci dalších 67 projektů. Cenu Eduína pravidelně vyhlašuje EDUin k podpoře a propagaci nových trendů ve vzdělávání.

Oblíbené předměty podle věku žáků

Oblíbené předměty podle věku žáků
Zdroj: ČSÚ

Atraktivní ceny pro výherce slosování

V letošním Minisčítání bylo také vylosováno pět tříd, které získaly přitažlivé ceny. Tři třídy pojedou do libereckého science centra iQlandia, které bylo partnerem projektu. Čtvrtá vylosovaná třída vyhrála exkurzi v Rádiu Junior, jež bylo mediálním partnerem soutěže. Žáci v pořadí páté třídy pak získali Ušouny, plyšové maskoty Rádia Junior. „Minisčítání pro nás bylo jednoznačně přínosem. Výsledky a následné srovnání s dalšími školami bylo velmi zajímavé. Dozvěděli jsme se například, že na oblíbenost předmětů má v naší třídě až ze 63 % vliv učitel. To je ve srovnání s celorepublikovými výsledky o 22 p. b. více. Pro nás je to cenná zpětná vazba,“ uvedla učitelka Jana Volfová z vítězné hradecké Základní školy Jiráskovo náměstí.